onsdag 17 december 2014

Xeroshoes Sensori Venture

Jag fick tag i ett par Xeroshoes på rea för några veckor sedan och här är vad jag tycker om dom.



Xeroshoes har funnits ett bra tag och är nog tillsammans med Lunasandals de som hållit på längst med att kränga "huaraches".
Jag har sedan tidigare ett av deras "gör-det-själv" kit (se inlägg här).
Eftersom jag alltid har haft problem med att få till en bra knytning (och för att jag är lat och helst vill dra på dom) har jag inte använt dom särskilt mycket.

Xeroshoes har utvecklats och precis som Lunasandals har de nu snörningssystem som är fasta och inte kräver på och avknytning.


Denna modellen har även en form av hälkappa som jag inte riktigt förstår mig på. (känns nästan som en klack imho)

Som sagt, Xeroshoes har utvecklats och en annan sak de trycker på är deras egenutvecklade sula i FeelTrue® gummi som ska vara extremt slitstark. (de flesta andra märken använder Vibramgummi)
En snabb vägning av en Xero och en Luna-sandal var att trots att Lunasandalens sula var mer än dubbelt så tjock vägde den 30g mindre än Xeroshoessandalen)




Det är nog här mina problem börjar. Gummit i sulan är nog jättebra och tål säkert en hel del slitage men materialet är väldigt kompakt och lite väl stelt för min smak. Visst, det går till skillnad från Lunasandaler att mer eller mindre rulla ihop sandalen och den känns följsam. Dock tycker jag att det kompakta gummit kan ge en diffus känsla av underlaget eftersom gummit inte ger efter för stenar och liknande.

En annan , enligt mig jobbig sak är att det är svårt att komma undan en floppande ljud som sandalen ger ifrån sig vid asfalt/trottoarlöpning. Man kan säkert skylla på min teknik men jag tror det kan ha att göra med storleken. Jag har strl 11 i Xeroshoes, vilket kanske kan motsvara någonstans 45-46 i våra mått. Denna ganska stora yta blir lätt fladdrig i detta material. Möjligen skulle man kunna spänna dom riktigt hårt så de slitter mer "slickat" mot foten men då brukar jag tappa känseln i tårna efter ett tag...

Det är lite synd då jag gillar Xeroshoes som sådant. De känns innovativa och utvecklar märket och sandalerna. Sandalerna är relativt billiga (ofta minst hälften av vad Lunasandaler kostar). 

Tyvärr funkar de inte för mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar