torsdag 4 december 2014

Lunasandals Mono - en snabb titt



Förra helgen var det Black Friday vilket innebär en massa rabatter framför allt i USA.
Jag passade på att klicka hem två par sandaler, Lunasandals Mono samt ett par Xeroshoes Sensori Venture.

Lunasandalerna landade med FedEX idag vilket jag tycker var snabbt marscherat!

De kostade i vanliga fall $90 men med rabatten; $67.50 + $15(frakt) = $82.50 totalt.

Som vissa kanske vet är jag ett stort fan av Lunasandals och detta är mitt fjärde par.
Modellen Mono är 10mm tjock, kanske i tjockaste laget när det kommer till sandaler. Det kan dock vara skönt när det är stenigt underlag.
Det jag gillar med Lunas sandaler är framför allt Vibramgummit i sulan. Efter ett dussintal mil är de i princip formade efter foten och de blir bara bättre ju mer de används. I början är de dock helt platta.



Mitt senaste par innan dessa (Venado) är riktigt sköna nu, ca 1,5 år senare. De har dock en fotbädd av skinn som jag inte vill riskera bli torr och sprucken i regn och snö. Detta var också en anledning till att jag investerade i ett par nya.



Jag har tidigare klagat på att hälremmen halkar ner ibland och fått snöra dit en extra rem. Detta har nu Luna också uppmärksammat och tagit fram en "tech strap" som man kan spänna fast vid hälen.



Sulan är mönstrad till skillnad från Venado vilket också har sina fördelar.


Fotbädden har ett annat gummi än sulan, MGT (Monkey Grip Technology) och har riktigt bra fäste mot fotsulan. Det ska även vara bra i våt och lerig terräng.




Allt som allt är det en robust och välgjord sandal. Den sitter bra på foten och det är ett stort plus med techstroppen.
En nackdel skulle vara att sömmarna på remmarna på vissa ställen känns och skulle kunna ge blåsor.

Jag tog en sväng med dom nu i eftermiddags och de gjorde mig inte besviken!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar