söndag 28 februari 2010

Runkeeper

I helgen blev det lite promenerande i conversen och i fredags tog jag faktiskt en liten joggingtur! Jag kunde inte hålla mig utan drog på simskorna och tog en liten nätt runda runt kvarteret (~1,5km). Eftersom jag inte ville slita ut mig (och för att jag inte har konditionen riktigt än) varvade jag joggingen med promenad om vartannat (1-2min intervaller).

Jag har ingen aning om jag gör rätt men jag försöker hålla mig till riktlinjerna: rak överkropp, börjda knän, landa på hela foten, små steg,  inte skjuta ifrån osv. Det gjorde varken ont innan, under eller efter så helt fel ute är jag nog inte!

Jag behöver nog öka takten på mina steg. Jag låg på ungefär 140-160/minut och enligt experterna är optimala talet >180 steg/minut.

Hittade en suverän applikation till iphonen också, RunKeeper. Med RunKeeper kan man med den inbyggda gps:en i iphonen få sina promenader/joggingturer plottade på karta samt få info om brända kalorier, medelhastighet osv.

Programmet har inbyggt stöd för Twitter som jag även har börjat använda.  Kolla vänsterkolumnen för aktuell träningsstatus! ;)

För övrigt har söndagen gått åt till att vila och allmänt slappa. Nästa motionsrunda blir antingen i morgon eller på tisdag.
Stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar