fredag 2 december 2011

Hur gick det med käket?

Vissa av er trogna läsare kanske undrar hur det gick med mitt kostbyte för lite mer än två månader sedan?
Jag äter nu en vegetarisk låg-fett/hög kolhydrat kost.  Jag försöker hålla det så djurfritt som möjligt (veganskt) men är inte militant. Det kan alltså innebära att det kan förekomma vissa ingredienser som mjölk och ägg emellanåt. Jag orkar inte vara dryg och tvinga mamma och svärmor att börja laga veganmat. De har haft det jobbigt nog tidigare när jag åt LCHF (low carb high fat)...

Det ska inte bli en massa rättfärdigande och översitteri vilket det oftast tenderar att bli när det kommer till mat. Bloggen ska ju handla om barfotalöpning och jag tänker inte ge mig in i någon långdragen kostdebatt.
Summa summarum känns det väldigt bra. Orken finns här. Inga "paltkomor" eller "socker-chocker" har märkts. Eller, jo . Ska jag vara riktigt bus-ärlig var det en måltid hemma hos svärföräldrarna. Det var söndagsstek med potatis och sås. Eftersom jag inte åt av köttet blev det kokta grönsaker, en redig portion med potatis och sås. Efter måltiden blev jag riktigt sänkt! Detta troligen av kombinationen mycket kolhydrater och mycket fett (såsen). Utöver detta har det gått riktigt bra.
Även om man binder mer vätska har vikten inte påverkats (mer än något hekto upp eller ner vilket är försumbart).

Nu kanske ni kanske hur mina måltider ser ut? Det varierar en hel del fortfarande då jag fortfarande provar på olika rätter.
Favoriten just nu är frukt i alla dess former - bananer, dadlar, melon och päron är smaskigt till tusen. Det blir även en del pasta, bröd, soja, potatis och bönor. Hittills har jag faktiskt inte saknat den där stora blodiga köttbiten ;)

[caption id="attachment_2100" align="aligncenter" width="441" caption="Exempelfrukost: En halv honungsmelon, tre bananer, tio dadlar och ett äpple"][/caption]

Frukt kan jag äta till alla målen känns det som. Sen är det kanske inte det billigaste eller mest hållbaraste rent miljömässigt sätt. Riktigt tjock och klistrig havregrynsgröt med sylt är också en frukosthit, nästan som en kaka :grin:
Just raffinerat socker är inget jag konsumerar i överflöd men sylt eller sirap går bra på gröten till exempel.

Hur går träningen då?
Hittills bra! Mer energi och aningens lättare start. Förr var jag ganska svårstartad och det var oftast hemskt i början av löppassen...

Ju mer man läser om just lågfett vegetarian/veganism ju fler exempel på högpresterande idrottare hittar man, så rädd för att det skulle vara en destruktiv väg att gå är jag inte i alla fall.

Här är en video som första gången jag såg den fick mig att klia mig lite i huvudet - den emotsäger allt det där som lchf-arna säger.

[youtube id="http://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw"]

Än en gång, det är inte för att avvisa eller att dissa andra kosthållningar, endast ett försök att prova något annat och ha ett öppet sinne.

 

Trevlig helg allesammans!

2 kommentarer:

  1. Låter vettigt det där, frukt är ju gott! Själv kör jag den där HCHF alla dagar i veckan

    SvaraRadera