söndag 4 mars 2012

På det igen

Nu får väl de väl vara nog med de här sjukdomarna. Först ut influensa som totalt däckade hela familjen. När den väl klingat av och man kände sig stark nog för en löprunda totalkraschar magen och >24h kaoz med toalättbesök varannan timme kickar in. Igår kände jag mig under omständigheterna helt ok och såg till att äta och framförallt dricka ordentligt.
Dagens tur blev således en damage control för att se om allt stod rätt till. Hoho, visst gjorde det det. Strax under 4km med en snitthastighet på 6:10min/km får jag säga var helt över förväntan. Den upplevda ansträngningen kändes inte i närheten av den hastigheten.

På sätt och vis är dessa relativt korta perioderna av sjukdom bättre än veckovis av förkylningsbesvär. Det kändes precis som kroppen stängdes av och nu efteråt switchade på med full kapacitet direkt. Hoppas nu att jag lyckas hålla igång till årets första lopp.
Jag har sedan länge förträngt hur jobbigt jag tyckte det var att ta mig 21km så det blir nog ett kärt återseende. Framförallt det dryga gruset ;)

Dagens runda avverkades i ännu ett par sandaler - Invisible Shoes Connect. Kommer en utförligare recension någon gång.
Det var fint väder och det kändes som sagt riktigt bra.

Hoppas ni har haft en trevlig vecka och inte åkt på någon sjukdom!

[caption id="attachment_2266" align="aligncenter" width="363" caption="Martin i sandaler"][/caption]

 

6 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för dig på sydkust! :)
    Själv deltar jag enbart i publiken detta år.... men återkommer såklart nästa år! ;)

    SvaraRadera
  2. Hej du! Hittade just hit och läst lite grann - vilken trevlig blogg du har =) Jag har precis kommit igår att träna för några veckor sen men mest styrkesträning men promenerar en del och tänkte börja springa lite nästa månad. Har varit intresserad av barfotalöpning under flera år men aldrig kommit igång.


    Jag hade uppfattningen av att man var tvungen att redan vara van, vältränad löpare innan man började med barfotaspringning men såvitt jag förstår så började du springa barfota på en gång. Hur gjorde du i början? Sprang du eller gick du? Jag är inte överviktigt och har inga övriga problem med leder eller så, så då kanske jag också kan börja springa barfota även fast jag är otränad löpare?

    Mycket tacksam för svar!

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!


    Trodde du skulle lubba!


    Ses vid mål då kanske :)

    SvaraRadera
  4. Hej Blixa! Tack för din kommentar :)

    Jag tycker absolut att du ska prova barfotalöpning!
    Har du inte sprungit innan gäller det att skynda långsamt. Speciellt när man ska göra det minimalistiskt.
    Ja, jag började med att gå så mycket "platt" som möjligt. Allas fötter är ju som bekant olika så det är svårt att ge exakta råd. Har man gått i skor med hög häl / eller väldigt uppbyggda "fotriktiga" skor gäller det att få igång muskulaturen.
    Själv började jag med att varva mina bekväma promenadskor med converse-dojjor någon dag i veckan. Man märker att man blir trött i fötterna och detta är just muskulaturen som får sig en omgång.

    En erfaren löpare må ha en massa andra fördelar som tränade ben och leder men har dom sprungit i väldämpade skor lär deras fötter också vara för svaga för att springa barfota.
    Om du liksom jag inte har sprungit så mycket innan kan detta faktiskt vara lite av en bra sak då man inte har en invand "felaktig" löpstil.

    Mitt tips är att börja långsamt.
    * Gå så mycket barfota som möjligt, gärna utan strumpor inomhus - alla intryck som stimulerar fotsulorna är bra.

    * Gör tåhävningar - detta stärker vaderna och hälsenorna får jobba lite. Stå gärna i en trappa eller på något annat så att du kan gå lite längre ner än markplan. Sök på excentriska tåhäv.

    * Vänta med att försöka springa de första veckorna och känn av hur fötter och underben mår. Vill du testa att springa så låt det inte bli längre än ett par hundra meter. Vila någon dag och känn hur det känns. Minsta träningsvärk så vänta någon dag till innan du provar igen.

    * Korta lätta steg. Försök hålla 180 steg per minut. Det är ett bra riktmärke för att inte riskera att ta för långa kliv. Landa gärna på framfoten/mellanfoten och var inte rädd för att låta hela foten och hälen nudda marken. (inte springa på tå alltså)

    * Barfota är barfota - i början tycker jag det är viktigt att man verkligen springer barfota för att inte bli för ivrig. Nakna fotsulor brukar göra ont innan du riskerar att skada senor, ligament och annat på insidan. Se till att INTE välja gräs eller sandstrand, dessa underlag är inte bättre än en väldämpad sko. Slät fin asfalt till att börja med är prima!

    Detta var en ganska snabb introduktion. Har du fler frågor och funderingar är det bara att höra av dig!

    Lycka till!

    //Martin

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för alla tips! Kom igång idag =)


    http://blixabloggar.se/?p=793

    SvaraRadera
  6. Kuligt!
    Lycka till!!

    Fina Speed's :)

    SvaraRadera