söndag 15 juli 2012

Workshop med Ken Bob

#projektbarfota

Jag är för tillfället på semester i USA och har dessvärre inte hunnit blogga så mycket..

Idag svängde vi förbi Central Park i Huntington Beach där ingen mindre än Barefoot Ken Bob Saxton höll workshop, vilket han gör varannan lördagmorgon.

För er som inte känner till denna skäggprydda man med propellerkeps kan jag informera att han har sysslat med barfotalöpning närmre 50 år! Han råkar även vara IT-tekniker samt vegan.

Ken Bob kom ut med en bok om barfotalöpning för något år sedan. Barefoot Running step by step vilken jag kan rekommendera. Jag passade även på att få mitt ex signerat.

Det blev inte jättemycket löpning med desto mer snack. Lite teknikövningar upp och nedför backar bland annat.
Ken Bob hade med sin egen kamera som kunde filma i 200fps så vi kunde kolla tekniken på plats.
Det är en sak att läsa en bok om hur vissa övningar ska genomföras och en helt annan när man kan få författaren att visa ;) 

Jag fick ett mindre halleluja-moment när vi skulle springa uppför en backe. Ken Bob förklarade det hela som att man även i en uppförsbacke faller framåt med höften och vips kändes det som jag föll uppåt i backen. Väldigt spännande känsla!

Just idag var det bara jag och brorsan som var på plats så det kändes lite som en privatlektion, lite lyxigt så där :)

Jag fick även chansen köra en kort intervju, se nedan!

Trevlig helg!

In album Ken Bob - Huntington Beach 2012 (5 photos)





Google+: View post on Google+



Post imported by Google+Blog. Created By Daniel Treadwell.

5 kommentarer:

  1. Kanske kan intressera +Luis Boström , han brukar kuta runt barfota. :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du får lära dig praktiskt, ska prova när jag går uppför med hund att hålla fram höfterna mer och se hur det känns

    SvaraRadera
  3. +Anne Kekki Ja, det är lite svårt att förklara, man får prova sig fram!

    SvaraRadera
  4. Eh, precis det misstaget gjorde jag. Har ändrat lite i steget och det känns mycket bättre.

    SvaraRadera
  5. Jag har lite svårt att se skillnad på er, tur att den ena har glasögon...

    :-)

    SvaraRadera