fredag 16 augusti 2013

Kåsebergaloppet 2013 (Back to back Skåne part 1)

...Nästan gått en vecka sedan loppen, sorry för det :)

Inför dagens lopp hade väderrapporterna svängt rejält och jag var beredd på en och annan skur. Plastpåsar till telefon(erna). Eftersom jag skulle springa två lopp och vara borta större delen av dagen var jag osäker på om batteriet skulle räcka. Tog med både min egen och  jobbluren plus ett externt nödladdarbatteri.

Bussen avgick 09:00 från parkeringen vid Malmöhus slott. Det kändes redan som att det skulle bli en varm dag.

Även i Kåseberga var det varmt. Jag hämtade ut nummerlappen och lämnade in väskan.
Mästerfotografen....

Eftersom jag misstänkte att det kunde bli varmt (och att jag är usel på att fästa nummerlappen) hade jag förberett ett resårband med kardborre i ändarna för lätt på och av-tagning av nummerlapp/tröja.

Nytt för mig i år var att springa 10km spåret istället för 5.3:an.
Jag tänkte att om jag ändå skulle ta ut mig och springa två lopp på samma dag så kunde jag göra det ordentligt...
Starten gick och det bekanta lämmeltåget upp mot Ale Stenar började röra på sig.




Anledningen till att jag inte sprungit tian förr var(, förutom att den är dubbelt så lång :P ) att det mest är åker och grusväg i förhållande till fornminne samt drygare för fotsulorna.
Jag skulle som sagt avverka två lopp denna dag så det fick bli med sandaler. Just barfotalöpandet har fått stryka lite på foten eftersom jag inte riktigt fått till det denna säsong. Det började med att jag gick ut för hårt i vår och drog på mig några blåsor och skav. Sen är mina Luna sandaler så jä*la sköna att lufsa runt i :)

Eftermiddagen skulle bjuda på en halvmara så planen var att gå ut riktigt luuugnt. Ja, tjena.. mer om det sen.

Visst, det var mer åker och väg på tian men riktigt fint och trevligt att springa längs! Det var hett men gött på något sätt.




Grödorna längs vägen hade märkts ut som tidigare år.


Loppet var riktigt njutbart och jag tyckte inte att jag tog ut mig direkt.
Jag trodde ett tag att jag persat men det visade sig att det var min näst bästa mil på 71min.

Efter loppet bjöds det på en varmkorv. Jag åt den, bytte om och gav mig av mot bussen,

En liten notering angående näring. Jag hade beställt ett par gels och en återhämtningsdricka online som dessvärre inte hann komma fram till tävlingsdagen så jag klarade mig på en korv och en banan resten av dagen. (om man bortser från någon mugg energidryck under halvmaran)






Nästa blogginlägg blir om Malmö Halvmarathon som gick av stapeln ett par timmar senare den dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar