tisdag 7 september 2010

Nya dojjor!

[caption id="attachment_683" align="aligncenter" width="225" caption="mbt"][/caption]

Hehe, nu trodde ni kanske att jag helt tappat fattningen och gått över till den mörka sidan ;)

Jag ska berätta hela historien.

För någon vecka sedan när jag gick hem genom stan passade jag på att svänga förbi löplabbet på Djäknegatan i Malmö. I min enfald trodde jag att jag kunde hitta tåsockorna dom hade på sin hemsida där. Tji fick jag ty utbudet på hemsidan och i de fysiska affärerna skilde sig något åt fick jag veta. Suck tänkte jag och fortsatte min promenad hemåt.
Inte många meter därifrån skymtade jag i ögonvrån ett skodon jag tidigare bara sett på nätet. Va!, en Vivo barefoot Evo!? Jag tittade snabbt en gång till, jo mycket riktigt ett gäng Terra Plana skor stod uppställda i skylten. När jag tittade upp i skyltfönstret stod det "MBT" i stora bokstäver. För er som inte vet vad MBT är kan läsa här. Därav min förvåning!

Jag har länge varit nyfiken på Terra Planas Vivo Barefoot serie men inte vågat beställa i blindo på nätet utan att prova dom...

Tyvärr har butiken stängt på just Måndagar så jag fick vänta till nästa gång jag hade vägarna förbi.

När jag besökte butiken(http://fotkultur.se)  nästa gång hade de öppet.
Jag pratade med Anders, den ena butiksinnehavaren. Vi snackade säkert en halvtimme om barfota/minimalistlöpning och jag berättade om att jag börjat  springa barfota. Han höll med om att det var lite otippat att en MBT-affär skulle ha Vivo Barefoot skor men förklarade med stort engagemang om hur han fått upp intresset för minimalistiska skor.
Anders är dessutom leg.  sjukgymnast så det var extra roligt att prata barfotalöpning med någon som har koll på läget!

Jag provade ett par Aqua storlek 45 som jag sedan bestämde mig för. Storlek 44 satt iofs. som en smäck men jag var lite orolig att de skulle bli trånga om man hade dubbla strumpor (jag tänker köra med Aqua dojjorna så länge det bara går innan snön & slasken kommer.) alternativt om fötterna skulle vara tröttna och svullna efter en hel dag på jobb.


[caption id="attachment_688" align="aligncenter" width="300" caption="Terra Plana Vivo Barefoot Aqua"][/caption]

Vivo Barefoot skorna är lite av en hybrid mellan en strumpa, mockasin och vanliga skor.
Innerdelen och "tungan" sitter ihop i en strumpliknande konstruktion vilket håller skon bekvämt på plats.

[caption id="attachment_691" align="aligncenter" width="300" caption="Terra Plana Vivo Barefoot Aqua"]Strumpliknande konstruktion[/caption]

Eftersom skorna även har en extra vid "tåbox" kan tårna fritt röra sig och kläms inte ihop som i vanliga skor. Tack vare innerstrumpan hålls ändå foten på plats.

[caption id="attachment_693" align="aligncenter" width="300" caption="Vivo Barefoot skorna är breda och lämnar bra utrymme för tårna!"][/caption]

Det finns även en tunn iläggssula som kan tas ur om man vill få ännu lite bättre markkontakt eller mer utrymme.

[caption id="attachment_692" align="aligncenter" width="300" caption="Sulan ser tjockare ut än vad den är pga. den rundade formen"][/caption]

Jag har nu gått i skorna ungefär en vecka och mitt första intryck är att Terra Plana lätt är mina nya favoritskor! Även om sulan är ganska platt (3mm yttersula plus innersulan ca 2-3mm) så är den väldigt behaglig. Visst gillar jag mina Fivefingers som verkligen sitter som en handske men jag kan från och till känna mig lite klaustrofobisk i dom. Huarachesandalerna är grymma och luftiga att springa i men jag har problem med att de glider av när jag promenerar i dom.
Foppatofflorna är mjuka men trots sin ganska neutrala utformning har jag lite problem att få "kontakt" med marken i dom. Sen är dom inte de snyggaste pjucken heller...
Terra Plana dojjorna kombinerar det bästa av två världar; ser normala ut samtidigt som de inte på något sätt är uppbyggda i varken häl eller hålfot.

2 kommentarer:

  1. Hoppsan! Det glömde jag.
    Tror Aqua låg på 1100;- och Evo på 1250;-

    Hörde att det skulle vara rabatt på evosarna i kommande löparworkshop som Fotkultur anordnar!
    http://www.fotkultur.se/2010/09/06/kan-man-loptrana-utan-skor/

    SvaraRadera