söndag 19 september 2010

Skanörsmilen 2010 del 1



Som vanligt blir detta en lång roman så jag delar upp den i två inlägg for your pleasure...

[caption id="attachment_742" align="aligncenter" width="225" caption="Bacon och smör"]Bacon och smör[/caption]

Dagen började som vanligt med en god frukost. Det blev inga sparrisar dock.
Bacon, ägg, oliver & vitlöksmajo fick agera bränsle.

10km skulle inte starta förrän 13:40 så kunde man gå upp i lugn och ro och göra sig i ordning.

Dagens utrustning packades i två väskor. En som skulle husa mina Terra Plana Evo (backupplanen) och en som skulle till väskinlämningen.

Det var inte särskilt varmt (11-12 grader när jag gick upp). Jag har inga vidare varma träningskläder än så jag drog på mig den gamla militärpoloundertröjan som jag sprang Blodomloppet i. För säkerhets skull åkte funktionslinnet med i väskan.

Man skulle hämta ut nummerlappen senast en timme innan start så jag kollade bussarna och gav mig av.

Det var inte många som hoppade på vi Malmö Centralstation men på väg ut från stan klev det på fler och fler träningsklädda personer.

[caption id="attachment_743" align="aligncenter" width="225" caption="På bussen"]På bussenq[/caption]

Sountracket för bussfärden blev lite najs skånsk synth; Det Snurrar I Min Skallen - Familjen.

Väl framme vid ändhållplatsen, Falsterbo Strandbad hoppade de sista av bussen. Jag hakade på ett par andra resenärer som såg ut att styra kosan mot startområdet. En av dom vek av och jag följde en kille i full träningsmundering. Jag frågade honom om han möjligen skulle springa loppet idag för att vara säker på att jag var på väg på rätt håll. Det skulle han.
Vi småpratade längs vägen och det visade sig att han också skulle springa milen.
Väl framme ställde vi oss i den inte allt för korta kön till nummerlapparna. Vi hade tidigare ojat oss över att man senast skulle vara på plats en timme innan start.

[caption id="attachment_744" align="aligncenter" width="225" caption="Kö till nummerlapparna"]Kö till nummerlapparna[/caption]

För att slippa studera startlistorna halade jag upp iPhonen och surfade fram till hemsidan. när vi väl var framme i kön önskade vi varandra lycka till.

Nu var det ungefär en halvtimme kvar till start.
Det var inte alltför varmt så jag lunkade runt i mina adidasbrallor och jacka en stund till innan jag bytte om.
På området skymtade jag ett bekant ansikte, Rasmus Carlsson (löpare och LCHF ätare). Han var iförd ett par Fivefingers KSO som han skulle springa i! Väldigt kul, ännu en lågkolhydratare i minimalistutförande! Rasmus berättade att han nyligen börjat springa i dom och idag skulle springa 5km (som han dessutom kom tvåa i!! Supergrattis!)
Jag presenterade mig och berättade om mitt barfota projekt. Vi önskade varandra lycka till och skiljdes åt.

Friskisuppvärmningen var nu i full gång och jag passade på att gå på toa och byta om. Det var förvisso inte helt varmt men solen sken och såg ut att hålla i sig så det fick bli linne och trekvarts tajts.

Jag frågade en funkis om vart starten skulle gå men hon verkade inte veta exakt utan pekade ut på idrottsplatsen.
Nu började folk ställa upp sig på startområdet och jag gick så långt bak i ledet som möjligt.
En snubbe kommenterade mitt val att köra barfota. Han berättade att han kutat loppet ett par gånger innan och även halvmaran men att åren tagit ut sin rätt så milen fick räcka idag. Vi kommenterade vädret utbytte lycka till.

Nu var det någon minut kvar till start!

[caption id="attachment_745" align="aligncenter" width="225" caption="Minuter kvar till start!"]Minuter kvar till start![/caption]

Jag gjorde några höga knän och ett par tåhäv. Det var svalt, inte så att man frös utan helt perfekt temperatur för löpning!

PANG!

Skottet brann av och alla gav sig av i ett ganska högt tempo.
Jag hade redan innan bestämt mig för att verkligen hålla tillbaka och saktade ner något strax utanför idrotssplatsen.

Del två HÄR

3 kommentarer:

  1. [...] Skanörsmilen 2010 del 2 19 september, 2010, 12:21 Filed under: Lopp, barfota | Taggar: barfota, chia, iskiate, skanörsmilen Detta är fortsättningen av min löparrapport. Läs del ett HÄR [...]

    SvaraRadera
  2. [...] lyckades även denna månaden hinna med två lopp. Först ut Skanörsmilen. Wow, en hel mil barfota. Riktigt pannbensstärkande! Nytt längdrekord barfota samt premiär på [...]

    SvaraRadera
  3. [...] BarfotaOm (första versionen)Lopp2010Tider & PBRön & StudierLänkari mediaKontaktLive← Skanörsmilen 2010 del 1Upploppet 2010 →Skanörsmilen 2010 del 2 Postat den 19 september, 2010 av Projekt [...]

    SvaraRadera