lördag 4 december 2010

Löpning i -10, löpvila och allmänt mycket att göra...

Den senaste tiden har det varit lite tunt med inlägg. Även detta blir ganska kort.
Mycket att göra på jobbet och lite smärta på insidan av vänstra smalbenet fick mig att ta lite vila från löpningen nu ett par dagar, kanske t.o.m en vecka.

I veckan blev det bara ett löppass. O andra sidan var det barfota i minus 10 grader. Under omständigheterna gick det helt ok. Skillnaden från när jag sprang i minus 4 var inte speciellt stor. Den brände ganska rejält efteråt och känseln i tårna gick ner något.
Nu ett tag efter märker jag att jag fått ett par blåsor på högerfotens tår. Inget farligt dock.

[caption id="attachment_922" align="aligncenter" width="300" caption="Köldblåsor på tårna"]Köldblåsor på tårna[/caption]

Det är mycket roligare att springa i snön än på saltade trottoarer. Nackdelen med lite djupare snö är att det är mycket kallare. Snön kommer upp på ovansidan av foten och kyler fort ner.

Hemmavid är de ganska bra på att hålla efter snön, vilket kanske bidrog till att jag inte förfrös tårna ;)

Salt är förresten inte heller det så roligt. Förutom att det kan kännas stickigt så bidrar saltet till mer slitage på fotdynorna. Man använder ju salt för att möra kött bl.a.

Efter min vanliga runda kändes fötterna lagom marinerade och jag såg till att skölja av fötterna rejält.
Fotsulorna känns faktiskt riktigt fina och mjuka efter snö/salt-behandlingen by the way ;)

3 kommentarer:

  1. Hej, Strongt jobbat! Det är nu man prövas som barfotalöpare! Jag kommer blogga om mitt träningsupplägg varje vecka på min blogg under rubriken Manisk Måndag. Följ det gärna om du känner för det och följ mig mot målet sub 3h på maran och mitt mål att bli en alltmer minimal minimalistisk löpare! http://barfotalopning.se/blogg/

    SvaraRadera
  2. [...] innehöll bland annat en runda i minus tio grader som nu, veckor senare resulterat i blåsor på tårna som börjat ramla av. Jag trodde först jag [...]

    SvaraRadera