onsdag 5 januari 2011

Crossfit Malmö

[caption id="attachment_1031" align="aligncenter" width="300" caption="http://crossfitmalmo.se"]http://crossfitmalmo.se[/caption]

Oh,my, god... Heeelt slut!

Precis kommit hem från första passet crossfit, käkat och kraschat i soffan.
Det var Rasmus som frågade mig i eftermiddags om jag ville hänga på så det blev lite av en spontan grejj.

Jag har läst mycket gott om just crossfit och fördelarna det har som komplement till löpning.
Vill ni läsa mer om vad det egentligen är kan ni läsa på den officiella sidan: crossfit.com - What is CrossFit.

Vi började med uppvärmning. Bara den tog kol på mig! ;)

8 reps av olika kast med medicinboll. Man stod två och två och kastade mot varandra, kast med vänster, höger, från sidan, fånga och squatta och avsluta med en övning jag inte mindes namnet på (man stod som vid pushups och "klättrade" med benen) 35st.
Sedan skulle det göras tre rundor till... Jag var nästan knäckt efter första och fattade inte hur i h*lvete jag skulle orka med resten om detta bara var uppvärmningen!

Nu gjorde inte jag precis alla repetitionerna av övningarna med tack vare Rasmus peppande så orkade jag lite till :)

Jag har lite svårt för när det blir för tungt, lat som jag är men att träna i grupp kan vara ett bra sätt att pusha sig lite till.

Dagens "WOD" - Workout Of the Day innebar skivstång.
Först gick Jess igenom hur man skulle lyfta och hur hela rörelsen ("snatch") såg ut. Man tog upp skivstången och när man kom över knäna hävde man fort upp den över huvudet med hjälp av höfterna.
Andra momentet var OHL ("Over Head Lounges"), utfall med skivstången på raka armar. Jag märkte att jag inte skulle orka med stång så jag körde med endast armarna upp...

Övningarna skulle göras om vartannat och med sjunkande antal repetitioner. Eftersom jag var mer eller mindre död vid det här laget körde jag på utan räkning och fokuserade på tekniken.

Jag har nu fått stor respekt för "crossfitarna". Det krävs både sjukt bra kondition men även stabilitet och styrka för att klara av övningarna. Stor cred till Rasmus som körde en "Rx" (recommended repetitions) dvs. han fullföljde gjorde alla repetitionerna enligt schemat.

Jag kommer troligen att besöka CrossFit Malmö igen... När all värk gått över ;)

De ligger nere i Västra hamnen i Malmö och som på andra ställen får man ett gratis pass för att prova på!

[caption id="attachment_1030" align="aligncenter" width="179" caption="Rasmus och instruktören Lars"]Rasmus och instruktören Lars[/caption]

...En notering var att man såg flera som körde i bara strumplästen, barfota, i Vivo Barefoot Evo samt Fivefingers.. NICE!

Nu; SOVA!

11 kommentarer:

  1. Det var tappert kämpat, Martin! Som du sa har du ju bara lågintensivlöpt, och då är ett cf-pass rena döden. Kul att du hängde på, och lycka till med träningsvärken i dag (och i morgon ;-)

    SvaraRadera
  2. [...] träningsvecka än vad jag hade tänkt mig. En positiv bieffekt var att jag lyckades få med mig Martin från Projekt barfota till ett pass på Crossfit Malmö i Västra hamnen. Martin ägnar sig åt barfotalöpning – [...]

    SvaraRadera
  3. Yeah, det var verkligen helt sjukt vad dålig kondis man har. Kul att se hur man utvecklas!

    ...ugh, värsta värken i benen idag ;D

    SvaraRadera
  4. Karin (frugan) hälsar och tyckte det var starkt gjort bara att komma till start. Hon är rätt vältränad och hade också problem att gå i trappor dan efter!

    SvaraRadera
  5. Riktig bra kört på dit första CrossFit pass!

    Vi ses i boxen, när du er klar efter träningsvärk he he... :-)

    Hälsningar från

    Lars & Jess - CrossFit Malmö.

    SvaraRadera
  6. Glömde en grej, det var en blogg jag besökte och tänkte att den antagligen är nåt för dig (jag såg ingen länk hos dig) - fjällvandring med fivefingers och en del annat skoj. http://primaliv.wordpress.com/

    SvaraRadera
  7. Shit! Det låter tufft och kul! :)

    SvaraRadera
  8. [...] kvartalsvis.Januari, februari, mars Året började med lite annan träning. Det blev ett crossfit pass men även ett vanligt gympass. Ingetdera var något jag återvände till (tyvärr!). Intresset [...]

    SvaraRadera