måndag 3 januari 2011

Sylvesterloppet Malmö 2010

Att ställa upp i Sylvesterloppet blev lite av en sista-minuten-grej.

Jag såg infon om loppet länkat på Funbeat och att där fanns två sträckor; 2.7 och 5.4km (ett enkelvarv eller dubbelvarv runt Pildamsparken i Malmö). Eftersom jag inte sprungit på flera veckor passade den korta varianten som handen i handsken.

Jag hade inte känt av smärtan i smalbenet på ett tag, så det fick samtidigt bli en "kolla läget" runda. Sen är det ju alltid roligt med lopp :)

Sylvesterloppet går på flera orter i landet och är alltid sista dagen på året. Sträckorna verkar variera lite  beroende på i vilken stad man befinner sig i.


Väl på plats träffade jag bloggkollegan Markus (http://utankolhydrater.blogspot.com) i sällskap med familj.

[caption id="attachment_1016" align="aligncenter" width="179" caption="Sylvesterloppet Malmö 2010 - Strax innan start"]Sylvesterloppet Malmö 2010 - Strax innan start[/caption]

Det var inte fullt så kallt som tidigare i veckan och enligt uppgift hade kvicksilvret letat sig upp till +1.
Jag hade grubblat fram och tillbaka på om jag skulle knata i aquasocks eller köra barfota. Efter tidigare löp i minusgrader hade jag blåsor som på ett par av tårna gått av och blottade ny "babyhud".

[caption id="attachment_1018" align="aligncenter" width="179" caption="Blåsor orsakade av tidigare löpning i minusgrader"]Blåsor orsakade av löpning i minusgrader[/caption]

Väl på plats bestämde jag mig ändå för att loppet skulle avverkas barfota. 2.7km tar ju inte en evighet att ta sig runt och största delen var hårdtrampad snö. (jag rekade banan dagen innan...)

Markus hade införskaffat ett par badtofflor i Ullared som han skulle springa i. Dom såg helt ok ut, billigare än mina aquasocks dessutom :)
Jag och Markus hade sällskap ca. halva sträckan. Sedan kom vi fram till att vi kanske pratade lite för mycket och åtminstone jag började tackla av på farten.
Den första kilometern var helt ok men sen blev det riktigt jäkla tungt i kroppen. Kylan var inte allt för jobbig men visst kändes det i tårna! Det gjorde inte riktigt ont men lite. Jag hade aquasocksen i händer utifall det skulle bli för outhärdligt.

Det var allt som allt 80 som ställde upp och själv kom jag i mål på 16:52.
Där var en pappa som sprang med sin lilla dotter, så jag kom inte sist! ;)

Väl framme kom där fram en snubbe som ville fota.. "wow, det här måste upp på facebook!" sa han. Jag höll god min och sa åt honom att skynda sig då jag inte ville frysa fast i backen ;)

Vid målområdet bjöds det på vatten och värmande glögg. Jag sprang också på Daniel (http://mina-utmaningar.blogspot.com) som lyckades knipa 4:e platsen på 5.4km sträckan, grattis Daniel!

[caption id="attachment_1023" align="aligncenter" width="179" caption="Daniel (http://mina-utmaningar.blogspot.com)"]Daniel (http://mina-utmaningar.blogspot.com)[/caption]

Allt som allt var det ett trevligt lopp som jag gärna springer igen!
Fötterna mår helt ok nu två dagar senare och jag har inte fått några allvarligare förfrysningar ;)

[caption id="attachment_1024" align="aligncenter" width="179" caption="Sylvesterloppet Malmö 2010 - Barfota"]Sylvesterloppet Malmö 2010 - Barfota[/caption]

4 kommentarer:

  1. Hej

    Det var jag som tog en bild på dig efter loppet. Jag la upp några bilder från loppet på facebook. Du får lov att använda bilderna om du uppger mitt namn och ©.
    Genom hela högstadiet spraing jag barfota, och för några år sedan tränade jag mycket barfota på stranden. Jag förstår vad du menar med "känslan". Mina favoritskor är Nike Free och det är väl mest av praktiska skäl jag använder skor nuförtiden.
    http://www.facebook.com/album.php?fbid=189909727690343&id=100000139510538&aid=53376
    God fortsättning!

    Thord

    SvaraRadera
  2. Tjena! God fortsättning på dig också :)

    Jag kommer inte åt bilden.. Kan du maila? projektbarfota snabel-a gmail punkt com

    SvaraRadera
  3. Det var en skön årsgenomgång och ett kanonslut med ett par nya fötter till samlingen. En får gratulera.

    Nu står ett jättelikt oskrivet 2011 framför en och pockar på uppmärksamhet. Själv känner jag en oro och förväntan på allt som ska bli till, och önskar dig ett riktigt gott år. Vem vet, vi kanske springer på varandra i Pildammsparken nån dag. Med eller utan fötter...

    SvaraRadera
  4. OK
    Den är skickad!
    Mvh
    Thord

    SvaraRadera