lördag 22 januari 2011

Nedräkningen har börjat...

[caption id="attachment_1050" align="aligncenter" width="300" caption="99 dagar kvar"]99 dagar kvar[/caption]

Det är idag 99 dagar kvar tills Sydkustloppet går av stapeln. Samtidigt som jag bara längtar ut och springa är jag redan nervös över hur det kommer att gå. Detta blir min första halvmara.
När jag sprang i danmark förra året avverkade jag förvisso 35.5km, men detta under 6 hela timmar med fruktansvärda höftsmärtor och på en varvbana. Sydkustloppet är en enda lång sträcka, 21km längs kusten.

Jag sprang en ca. 3km lång runda i aquasocksen förra helgen och den höll på att ta kol på mig. Inte så konstigt då det inte blivit mycket löpning under julhelgerna men ändå. Hur i hela fridens namn ska jag klara 21 om lite mer än 3 månader!?
Utöver löpandet kommer jag framöver komplettera med styrketräning och framförallt bålstabilitet (lite modeord nuförtiden..). Jag har tyvärr gett upp tanken att träna Crossfit regelbundet då det lokala gymmet ligger mycket närmre bostaden och som nybliven småbarnsförälder värderas varje minut som går att spara. Jag har fått brorsan att lova att han ska utforma ett schysst träningsprogram åt mig :)

Detta året kommer bjuda på ytterligare utmaningar. Inte ens en månad senare ska jag ge mig på halvmaradistansen igen - Göteborgsvarvet och i juni, Malmömilen. Om kroppen pallar...

Det som lockade mig till det "lilla" Sydkustloppet (max 300 deltagare) var framförallt miljön. Detta är inte ett nöta-asfalts-sträcka utan kommer gå längs stranden på sina ställen. Bilder från loppets hemsida får en att drömma sig bort :)
Vad jag lyckats klura mig fram till är att underlaget troligen kommer funka helt ok barfota också då det bitvis kommer vara stigar och sand som underlag.

Sist men inte minst tänkte jag återigen tipsa om min facebook-sida som ni gärna får gilla! Där syndikerar jag alla mina updateringar i de sociala-nätverken, blogg, twitter & flickr.

Nu blir det mer slappande framför tv:n (läs: surfa runt och mecka dator med tv:n på i bakgrunden) tänkte jag... Löprunda imorgon kanske. Vad ska du hitta på i helgen?

2 kommentarer:

  1. Med regelbunden löpning fram till den 30/4 kommer Sydkustloppet att gå finfint. Jag gjorde min halvmarapremiär där i fjol och längtar efter att komma tillbaka. Härlig bana. Superfint arrangemang. Och väldigt nice att det inte är mer än 300 löpare!

    SvaraRadera
  2. Hej Mikael!
    Ja, jag hoppas det i alla fall. Det verkar onekligen mysigt med den blandade terrängen!

    SvaraRadera