måndag 2 januari 2012

Sylvesterloppet 2011

Sen rapportering, loppet gick ju förra året! ;)

Precis som förra året sprang jag Sylvesterloppet i Malmö på nyårsafton. Precis som förra året låg temperaturen runt nollan. Skillnaden var att det inte var slask och snö utan torrt och snöfritt.

Det var lång kö till efteranmälningen och det var cirka hundra personer fler än förra året som sprang (tror det var 70 förra året).



Jag hade varit förkyld någon vecka innan och jag bestämde mig på morgonen för att ändå ge det ett försök. Till skillnad från de andra Sylvesterloppen runt om i Sverige kan man här i Malmö välja på 2.7 eller 5.4km. Jag tog den korta varianten. Inte bara för att jag varit förkyld utan för att se om jag kunde pressa fjolårets tid.

Det var kallt men ändå hanterbart. Jag gick ut lite för hårt men lyckades hålla ett sjysst tempo. Den sista biten blev det en jäkla spurt för att komma i mål.
Det sluta med ca. 14:55min. Jag var helt spyfärdig i mål så jag glömde att slå av Runkeepern (jag drog av tio sekunder). Detta blev då runt två minuter snabbare än förra året, vilket är en hel del på den korta sträckan.

[caption id="attachment_2167" align="aligncenter" width="225" caption="Slutkörd"][/caption]

Sylvesterloppet är en trevlig tradition och jag kommer med all säkerhet återvända nästa år! Det är bara knappt tio minuters promenad dit hemifrån :)

Jag klippte ihop en video som frugan filmade vid start och mål:

[youtube id=http://www.youtube.com/watch?v=m-qJLfu5j5s]

2 kommentarer:

  1. Trevligt trevligt! Sprang också Sylvesterloppet, dock inte i malmö utan i Trelleborgs 6,9 km variant. Hade kvällen innan planer på att köra helt barfota men på morgonen när temperaturen kröp ner till ungefär -5 så fick det bli med skor ändå. Säg gärna till om du vill ha sällskap av en likasinnad på nästa lopp så följer kanske jag med.
     Ha det fint

    SvaraRadera
  2. Tjena Manne!!
    Will do! Inte alltför ofta man har barfotafölje på lopp :)

    SvaraRadera