lördag 4 augusti 2012

Första och sista långpasset innan halvmaran

#projektbarfota
...samt lite test av utrustning.
+Magnus Österhult drog med mig på en lite längre tur nu veckan innan #malmöhalvmarathon . Turen slutade på strax över 15km och det var med nöd och näppe jag tog mig runt. Tror det var en kombination av förklningsefterdyningar och dåligt med energipåfyllning som låg bakom. Fotsulorna ömmade och jag fick dessutom lite knäkänningar efter att ha dragit på mig sandalerna under ett par kilometer.

Rundan gick lite i halvmarans spår och på vägen träffade vi faktiskt på gubben som målade blåa linjer längs bansträckningen ;)

Det blev även ett test av en vätskerygga av märket #camelbak   som jag köpte i Amerikat för motsvarande ca 370;- (typ allt i utrustningsväg var billigare där inne)
Den rymmer två liter och har behändiga stroppar bak på där man t.ex. kan fästa ett par sandaler ;)

Provade även ett nytt drivmedel; fruktpuré för bebisar! Gott och fullt med bra och lättsmält innehåll. Gott är det också ;) Känns som ett alternativ till sliskig gel, eller åtminstone något att varva med. 85kcal innehöll den vilket jag tror är i samma bollpark som en vanlig gel? Något större förpackning dock men smidig "påse" att ha med sig.

Nu väntar en sista semestervecka innan loppet vilket kommer innebära något kortare pass samt fokusera på bra mat och vila.

Google+: View post on Google+



Post imported by Google+Blog. Created By Daniel Treadwell.

26 kommentarer:

  1. Är det samma simskor som du tipsade om i ett annat inlägg tidigare?

    SvaraRadera
  2. hur långt behöver du springa för att överväga ta med mat/dryck ?

    SvaraRadera
  3. Lillan älskar de där Ella's Kitchen. Jag med för den delen. De med frukt är verkligen frukt och inget annat (andra märkens fruktpuré är ofta ca 50% majsstärkelse).

    SvaraRadera
  4. +Danni Efraim ja, vår lille älskar dom också :)

    SvaraRadera
  5. vilka skor tipsade du om tidigare? Hittar inte inlägget? De som simmare hade för 150 spänn

    SvaraRadera
  6. Lycka till på din halvmara förresten :) En ganska lagom distans tycker jag, som alltid ändå går att slutföra vad man än är i för skick. En helmara känns som om den skulle kräva en helt annan nivå på förberedelserna (jag har sprungit tre halvmaror men ingen helmara tyvärr - och det var ett antal år och fler kilon sen).

    SvaraRadera
  7. +Robert Nilsson Nej, detta är sandaler, http://Lunasandals.com Simskorna är fortfarande billigast men jag gillar sandalerna när det är varmt :)
    Vätska och energi är ju lite varierande, detta var mest ett test. När jag sprang 30k för ett tag sedan hade jag med mig 0.8l vatten och tre gels tror jag. Det var i princip på fastande mage.

    SvaraRadera
  8. får man inte skavis av banden på såna sandaler?
    hade du länk till simskorna igen?

    SvaraRadera
  9. +Danni Efraim Tack! Ska klara maran någon dag men det kräver lite mer tid och engagemang ;) Detta blir fjärde halvmaran.

    SvaraRadera
  10. leadville pacer haha.. tänk att alla refererar till born-to-run

    SvaraRadera
  11. +Robert Nilsson jo, det kan skava när det kommer fukt och grus emellan.

    www.simbutiken.se/se/art/badskor-aquasocks.php

    SvaraRadera
  12. +Robert Nilsson ja, barefoot Ted som äger Lunasandals är ju med i boken ;)

    SvaraRadera
  13. +Robert Nilsson Lunasandals = Manuel Luna, personen som lärde Ted hur man gjorde huaraches

    SvaraRadera
  14. jaha det är den snubben som äger det :) nice haha
    det var han som var så fruktansvärt tjatig va? Fan va jag garvade åt ADHD-humorn här han beskrev sitt 40-årsfirande med att springa och cykla en massa långa sträckor ENBART i utrustning på 1860. HAHA :) Varför just dey årtalet lixom

    SvaraRadera
  15. ofan och sådana har du köpt.. känns ju som rakt från hästens mun i så fall. Hur känns de? Skaviset mellan tårna är jag rätt orolig för.. för det lär ju komma in sand.

    SvaraRadera
  16. aquasockorna.. hur är sulorna? är de följsamma så det känns barfota, eller är de för styva?
    Jag har som sagt bara sprungit två gånger nu, ena gången helt barfota och andra gången i sockor med en iläggssula på 2 mm. Vill inte ha skor på fötterna som tar bort den där känslan

    SvaraRadera
  17. +Robert Nilsson bara råkat ut för det en gång och då var det typ lera jag trampade i. En varm dag så det torkade fort och blev friktion. Hade det inte varit ett lopp hade jag tagit tid att rensa, slafsade på lite Vaselin bara.

    SvaraRadera
  18. mäter fötterna nu
    frugan tillåter mig inte springa en gång till i strumplästen haha.. hon skäms

    SvaraRadera
  19. men det är ju ingen hightech direkt... varför väljer du lunaplattorna hellre än simskorna?

    SvaraRadera
  20. +Robert Nilsson skorna i sig känna lite tunga i handen men det är väldigt mjuka och följsamma i sulan. Till och med mjukare än många andra "märkes" skor.

    SvaraRadera
  21. +Robert Nilsson tycker sandalerna är ännu mer minimalistiska. Även coolare ;)
    Men just lunas är väldigt dyra.. Köpte mina på rea.
    Det finns ju invisibleshoe.com också.

    SvaraRadera
  22. jo onekligen :)
    149 kr är billigt, måste testa.. skumt bara när jag mätt mina fötter till 28 cm så säger de att jag ska beställa storlek 42. Normalt set köper jag skor i storlek 44. Hmmmmmmm

    SvaraRadera
  23. Det är ungefär samma längd som jag, minns inte just nu vilken storlek jag köpte, minns att mitt första par var för stora. Ska kolla när jag kommer hem ;)

    SvaraRadera
  24. äsch jag beställer nu.. verkar kul :)

    SvaraRadera
  25. vafan.. måste handla för minst 200 kr... sicka grisar

    SvaraRadera
  26. +Robert Nilsson visst ja, sugigt.. Man får ta en handduk också typ ;)

    SvaraRadera