söndag 19 augusti 2012

Kåsebergalopet 2012


#projektbarfota #barfotalöpning

I lördags hölls det tredje #Kåsebergaloppet. Jag har medverkat i samtliga och tog även denna gången 5,3km rundan. (Det finns även en 10km alternativ.)

Vädret var lite fuktigt och ostabilt precis som de andra gångerna och det regnade ganska kraftigt på vägen dit. Som tur var hann det klarna upp till starten.

Jag hade sällskap dit med Manne som jag träffade där förra året, samt hans kompis som också skulle springa (som jag tyvärr glömde namnet på) . Detta innebar bilskjuts dit vilket var väldigt uppskattat, tack än en gång grabbar! :)

Anledningen till att jag tog 5.3km rundan var i fall jag skulle vara sliten efter halvmaran förra helgen (detta kändes inte av alls faktiskt, redan dagarna efter var allt i sin ordning igen) Sen är jag lite av en vanemänniska, börjar ju känna mig hemma i den korta banan ;)

Jag passade på att ta med mig GoPro:n och filmade även en del. Det kommer en film sen när jag hinner klippa och ha mig...

Loppet är riktigt trevligt, man springer upp och runt Ale Stenar i början och sedan blandas böljande åkrar med stigar och passager förbi gårdar och åkerfält för att slutligen avslutas längs landsväg - hela paketet med andra ord ;)

Propellerkepsen har nu efter halvmaran fått sin plats som följeslagare och är ett uppskattat inslag hos publiken. Det är nästan så att folk missar att jag inte har skor på fötterna :P

Tiden blev i vanlig ordning inget att hurra över men i detta loppet spelar det mindre roll, ju längre tid man är ute ju mer valuta för pengarna får man vad gäller djur och natur :)
Den officiella tidtagningen stannade på 34:49 (pers på detta loppet med hela fem sekunder)

Barfotamässigt gillar jag variationen på detta loppet. Samtidigt är det bitvis ganska stenigt och grusigt vilket inte är jätteskönt hela tiden. Det känns dock lite primal att springa barfota runt Ale Stenar ;)

Efter loppet blev det en gemensam barfota “nerjogg” upp till Ale Stenar igen för lite  fin utsikt.

Loppet sponsrades bland annat av Oatley. De hade i vanlig ordning överskattat åtgången så man fick plocka på sig om man ville. Jag tog två flak choklad-dryck som troligen täckte anmälningsavgiften ;)

Loppen duggar tätt och redan nästa helg är det dags för Trelleborgsloppet. Denna gången tänker jag försöka mig på 10km varianten för att ha chans på Trelleborgsklassikern.

Trevlig söndag!

In album Kåsebergaloppet 2012 (17 photos)















Google+: View post on Google+



Post imported by Google+Blog. Created By Daniel Treadwell.

1 kommentar:

  1. "mer valuta för pengarna" :D

    Verkade fint. Jag hoppade över Kåseberga/Backåkra  på min skåneresa i somras, men då har jag det ju kvar att se fram emot. Har för övrigt hela östra Skåne kvar.

    SvaraRadera