söndag 12 augusti 2012

Malmö Halvmarathon 2012

#projektbarfota     #barfotalöpning  

Tar mig tid att skriva några rader om gårdagens lopp. Det var premiär för mig på #malmöhalvmarathon   i år och min andra halvmara helt barfota.
Det var långt ifrån ett härligt lopp. Eller ja, det är inte hela sanningen, två tredjedelar var riktigt skoj. Sista biten var mindre kul men jag kommer till det. 
Planen var att sällskapa med Magnus detta loppet. Vi har ju hållit kontakten sedan vi sprang Malmömilen tillsammans. Det blev även ett gemensamt långpass innan så vi var hyfsat synkade. Tar det lite för vad det är och stressar inte ;) 

Vi öppnade helt ok och höll ett sub 7min tempo första halvmilen. 
Jag har ju haft lite knäont emellanåt och visste inte om det skulle hålla en halvmara. Magnus har också känt av en gammal krigsskada i vaden så han var inte heller hundra. Planen var att köra på så gott det gick och ta det lugnt. 

Till loppet hade jag, i god Kenbob anda införskaffat en propellerkeps vilken uppskattades längs banan. "Karlsson på taket" fick man höra ett par gånger men även lite otippat "Inspektor Gadget" och "Skurt" . Karlsson hade väl inte ens en propeller på kepsen utan på ryggen? 

När vi passerat Hyllie började mina krafter tryta så smått . Det och att fotsulorna började ömma något. Det blev några promenad-breaks. Jag har inte sprungit så långt i ett streck på länge då jag anammat walk/run strategin vid längre sträckor.

Vädret var varmt med en lite svalare bris emellanåt. Detta fick mig nog att underskatta mitt vätskebehov, eller saltintag. Efter halva loppet var jag ganska körd. Orken började tryta rejält.
Magnus gjorde sitt bästa för att hålla igång stämningen vilket jag uppskattade.
Jag hade min camelbak med mig eftersom den är så smidig att fästa backup-sandalerna på. Jag passade då på att ha med lite vatten. Uppskattningsvis 6-8dl tror jag (kändes inte så lönt att kånka på mer med tanke på alla vätskestationer). I efterhand kan det nog ha varit elektrolytbalansen som rubbats då både linne,keps och rygga hade stora saltfläckar.

Runt 16km lät jag Magnus dra iväg. Själv fick jag fokusera på att förflytta mig framåt. Jag drog igång en gå,”spring”,gå variant med vilken jag tog mig fram skapligt.
Målet var en välkommen syn och jag fick lite ny energi på upploppet.
Tiden blev 2:44.43 . Inte den snabbaste men inte heller den långsammaste. Dock helt barfota!
Allt som allt är jag nöjd :)

Mådde förövrigt riktigt illa efteråt. Var nästan lite orolig att cykla hem. Efter resorb, mer vätska och lite mat blev jag till slut någorlunda återställd framåt kvällen.

In album Malmö Halvmarathon 2012 (7 photos)







Google+: View post on Google+



Post imported by Google+Blog. Created By Daniel Treadwell.

10 kommentarer:

  1. coolt som fan, var banan på asfalt när du löpte? När du säger helt barfota, menar du då någon slags sandal eller gorillafot?

    Har du länken till den skäggiga gubbens bok? Är den värd att köpa och plöja igenom?

    SvaraRadera
  2. +Robert Nilsson Barfota, som i ordets riktiga bemärkelse. Utan något på fötterna alltså.
    Banan var 99% asfalt, lite grustrottoar och så också.

    Boken: http://www.amazon.co.uk/Barefoot-Running-Step-Shoeless-Technique/dp/1592334652
    Jag gillar den. Kanske lite mycket historier och anektoder i slutet med momenten och filosofin gillar jag. Inget "transition" utan pang på direkt. Gärna  på det värsta underlaget ;)

    SvaraRadera
  3. Grymt jobbat Martin. Att du pallade med hela sista långa rakan från Sibbarp som du led av helgen innan var imponerande. För att inte tala om hela loppet. :)

    SvaraRadera
  4. Tack! +Magnus Österhult ja, det var verkligen den jobbiga biten! En kommentator sa längs limhamnsfältet att det var "de här löparna som är de tuffaste, de som är ute nästan tre timmar" ;)
    Grymt Impad av din tid med tanke på att det var första halvmaran!

    SvaraRadera
  5. Tack. :)
    Jag själv är mer förvånad att jag hade så pass mycket energi att jag höll 6:17m/km tempo den sista halvmilen och sista kilometern var den snabbaste av dem alla.

    SvaraRadera