söndag 18 april 2010

Mer barfota!

I torsdags lyckades jag med min längsta oavbrutna runda i Fiverfingersen hittils. Hela 2.5km utan stopp! Inte på några sätt speciellt långt men jag är sjukt nöjd! Höll ett lagom pensionärstempo på runt 7.3min/km.

Hela rundan kändes faktisk helt ok men framåt de sista hundra meterna innan jag började gå kändes det lite stelt och "tjockt" runt hälsenan och nedre delen av benen.

Hade inga särskilda men eller ömhet dagarna efter heller.

Nu till dagens övningar! Jag kom hem för ett par minuter sedan efter en 2km runda i Fivefingersen. Efter ungefär halva sträckan tog jag av mig dom och sprang sista vägen fram till porten helt barfota! Temperaturen låg i eftermiddag på hela 14-15gr och marken var helt underbar! :)

När jag kollar min runkeeper såg jag att jag dessutom helt omedvetet ökade något i hastighet när jag sprang barfota. Detta kan ju vara helt slumpmässigt men ändå!

Det är verkligen riktigt roligt att springa helt barfota. De andra gångerna jag provat på det har det varit lite väl kallt ute och det har varit lite besvärligare att känna av fotsulornas reaktion. Jag märker även nu att det bränner något och jag tror att jag kanske kommer få ett par nya blåsor ;)

Allt som allt var det riktigt kul att känna asfalt, gatsten och grus under sulorna!

...Man fick även lite extra uppmärksamhet av andra löpare ;)

3 kommentarer:

  1. Lika bäst jag kommenterar när du ändå var snäll med att göra det på min blogg. Jag har besökt din blogg för ett tag sedan, men minns inte varifrån jag lurades hit. Nåt var det.

    Kul att du testar på. Själv springer jag bara barfota på sandstränder. Det är det enda som duger åt mina bara fötter. Nu när det är trevligare väder har jag börjat lufta mina sniikers (billiga sneakers) igen med ett par mil i veckan. Det är rätt så skönt att tassa fram på dom.

    Runo on! Och vi råkas väl på i bloggosfären framöver.

    SvaraRadera
  2. Tjo!
    Kul att du tittade in!

    Snubblade över din blogg när jag surfade runt bland någon av de olika löpar/marathon/ultramänniskorna. Kul att läsa om dina framsteg!

    För övrigt är jag sjukt impad när jag läser om personer som orkar springa flera mil... själv är det max 2km för tillfället innan jag totalt kollapsar ;)

    SvaraRadera
  3. Vad är avstånd? Blott en borgerlig chimär. 2, 20 eller 200 km. Det är ändå bara en resa mellan punkt A och B.

    SvaraRadera