söndag 27 juni 2010

Håll och sul-härdande

Försöker att härda sulorna så gått det går. Jag tycker mig få blåsor mest hela tiden nu, vare sig det gäller fivefingers eller helt barfota.

Igår blev det en knapp 3km i fivefingers. Värmen var nästan olidlig (måste lägga band på mig och försöka vänta tills solen gått ner ;) ). Det som satte stopp var däremot ett enträget håll. Redan efter 500m satte det i och jag tog ett par gångpauser för att bli av med det utan resultat.

Efter lite googlande och forumsökande kan jag konstatera att ingen riktigt vet varför man får håll, eller "mjälthugg" som det också kan kallas.

En av teorierna är att om man anstränger sig lite mer än vanligt (..springa i varmt väder, lite snabbare än vanligt, hm typ som gårdagens pass?) kan kroppen få lite syrebrist vilket avhjälps genom att mjälten jobbar lite extra vilket kan ge just håll. Detta är dock endast en teori.
Det finns ett par "huskurer" som sägs hjälpa:

* Knyta höger näve, eller hålla en sten i höger hand

* Bli äldre (..det stod  i flera kommentarer i en blogg att håll kan försvinna med åldern..)

* Bättre kondis (hm, kan vara en variant av ovanstående ;))

* Andningsteknik (Vissa anser att man kan hjälpa kroppens påstådda syrebrist av att andast "djupare")

Om det nu kan ha att göra med sista hypotesen kan det ju va lätt att testa, alternativt prova med att knyta näven.. Återkommer i frågan :)

Jag läste precis en artikel som Johan bloggade om som var inspirerande; "Barfotalöpning vinner terräng - nwt.se" om Robert Karlsson som nyligen sprang 67km(!?!?) barfota. Läs!

..btw, över tusen besök på bloggen!! Roligt värre!! Hoppas det kan bli tusen till :D

5 kommentarer:

  1. Ha! Jag hade ungefär samma löpupplevelse idag. Fick varva med en hel del promenad. Skyller på värmen. :P
    Håller också på att vänja huden vid barfota. Blåsor (antar att du menar vattenfyllda) har jag dock aldrig fått av det; bara av skor. En del blodblåsor har det dock blivit av småstenar på fel plats. Lyckligtvis gör dessa oftast inte ont dagen efter.
    Du har förmodligen någon form av oönskad friktion när du sätter ner eller lyfter foten. Något vridmoment kanske. Tack för artikeltipset!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, jag tror också på något sådant.. Försöker vara försiktig! Problemet är kanske att jag inte vilar nog så att de försvinner helt.. Det är för roligt att springa ;D

    Ikväll fick jag inget håll! Jag kände att det var lite på G och då kom jag på mig med att andas lite för lätt.. Nästan som att jag omedvetet håller andan emellanåt.. Efter att ha fokuserat på djupa andetag försvann det och jag det blev en behaglig ~2.5KM runda i kvarteret.

    SvaraRadera
  3. Känner igen det. Har haft en envis hudspricka på ena fotsulan i över en månad. Omöjligt att hitta plåster som sitter kvar när man går/springer barfota. Ang. håll så har jag experimenterat lite med att andas enbart genom näsan. Det är svårt när man är ovan, men jag tyckte att det hjälpte också.

    Svar:
    Har hört talas om fler som andas enbart genom näsan.. Ska prova!
    Ang. sprickan, jag har hört talas om folk som kör med superlim för att skydda/laga hud och sprickor..kanske kan vara något att testa? ;)
    (även om det ska gå med superlim finns det ett hudklister som heter dermabond som man ska välja pga. ev. irritationsrisk)

    SvaraRadera
  4. Jag gillade kommentaren du gav "Oh, shit! tack för påminnelsen!”. Fast ärligt talat, om nån springer barfota i stan skulle jag också undra om alla hästar är hemma. Och då ska man veta att jag följer bl.a. Barefoot Ted, så är jag bekant med dom som lämnat hästarna hemma... ;)

    Men det är kul att folk testar. Och jag gillar barfota IRL (utan gummi av något slag) på sandstrand. Men bara där. Fast som barn så var man barfota nästan hela sommaren. Det tog ett par veckor att vänja sig.

    Kolla in Intersport, de har ett par varianter som liknar aquasocks - en som är mjuk och gummiliknande och en mer fast variant för bara 100 kronor paret. Billigt. Fanns i alla fall på Intersport i Ängelholm.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset BadGEAR, Ska kolla in!
    Läste i din blogg att din polare hade vivo barefoot? Har kollat på dom men tycker det blir dyrt över nätet, vet du var han hittat dom?

    Vad gäller barfota i stan är det ganska mysigt på de varma trottoarerna :)
    Kommentarer får man nog helt enkelt vänja sig vid..

    SvaraRadera