tisdag 13 juli 2010

Barefoot Ted's Huarache Kit



Härom dagen dök en avi från posten ner i brevlådan. Mitt paket från Barefoot Ted hade anlänt.

Paketet innehöll två gummiark av Vibrams  6mm "Cherry" sula, två svarta läderremmar, två skinnlappar (till "innersula") och lim.
Sandalerna kan även göras i ännu tunnare gummi (4mm) men enligt Ted finns det då risk att de "fladdrar" om man har stora fötter. 6mm är även hans "original" modell.


Ovansida:



Undersida:




För er som inte vet är huaraches spanska för sandaler.
Just denna väldigt basic modellen används av Tarahumara indianerna som porträtteras i Christopher McDougalls bestsäljare  Born to Run.
De använder dock inte lyxigt skogummi utan gamla bildäck.


Efter att ha föjt guiden på Barefoot Teds sida ritade jag av mina fötter och märkte ut hålen till remmarna.

(...Inte den snyggaste mallen men jag ville inte riskera att göra sandalerna för snäva.)

Sedan var det bara att rita av och märka upp gummit och slutligen klippa ut sulorna. Hålen gjorde jag med en håltång.
Remmarna träs igenom och förankras med en enkelknut eller en "åtta"-knut på undersidan vid stortån. (..och nä, det känns faktiskt inte eftersom knuten trycks ihop och ligger mellan tårna) .
Eftersom jag inte orkade vänta på att limmet skulle torka (till skinnsulan) så körde jag utan dom..


Och voilà! Ett par löparsandaler!




(Leta på youtube på how to tie huaraches eller liknande för tips på att knyta dom, det finns ett par olika varianter..)

Jag sprang en snabb testrunda och sandalerna får ett bra betyg! De är aningen tjockare än VFF men o andra sidan är tårna "friare" och luftigare nu i hettan.

Dessa kommer troligen bli mina "weapons of choice" till vardags och dagar då sulorna behöver vila.

Hela kalaset landade på $41.52 inklusive frakt och tog ca 2 veckor.

11 kommentarer:

  1. Väldigt intressant! Tycker det är svårt att veta vad man ska ha på fötterna nu när det är så varmt ute. Hur känns snörningen på fötterna, och mellan tårna?

    SvaraRadera
  2. Snörningen känns väl lite både och. Jag sprang en testrunda på 2km innan idag och det var inga problem. Däremot när jag gick en runda för att handla käk fick jag ont mellan stortån och tån bredvid. Antar att man får prova sig fram...

    SvaraRadera
  3. Snygga dojor, ser nästan lite romerska ut med all snörning uppåt vaden.

    SvaraRadera
  4. haha, ja det är lite "Gladiator" över dom ;)
    Folk ser nästan mer förvånade ut än när man kommer barfota!

    SvaraRadera
  5. Jag skulle vilja se nån Tarahumara betala 41&en halv dollar för såna skor. Det går bra att hitta begagnat gummi efter motorvägarna, det är alltid nån lastbil som smällt ett eller annat däck.

    Nu fattas bara att du börjar käka som en äkta Taramuhara ;)

    SvaraRadera
  6. ..Sant! Jag har kollat runt lite på bilmattor och liknande men har inte hittat något gummi som vart tillräckligt omönstrat.

    Nja, äta som dom kommer jag nog inte göra, trivs för bra med animaliskt fett och protein, fast jag kan avslöja att jag ligger inne med en påse chiafrö faktiskt ;)

    SvaraRadera
  7. [...] kände för att lufta sandalerna, så de fick tjänstgöra under dagens runda. Det började lätt och den där första ”fan va [...]

    SvaraRadera
  8. [...] blev semester och skönt sommarväder. Jag beställde ett Barefoot Ted’s Huarache Kit som jag byggde ihop. Sandalerna har fungerat riktigt bra. De kasar lite på sniskan när jag promenerar i dom men [...]

    SvaraRadera
  9. [...] det hutlösa priset på nära 900;- kunde meddelas.Ett alternativ är ju flip-flops  eller ett par huaraches , men de ser lite väl spartanska ut tycker jag…Vad säger ni kära läsare, har ni några [...]

    SvaraRadera
  10. [...] senaste? Jag har försökt att ännu en gång ge mina huaraches ett försök. Ni vet de där från Barefoot Ted’s Huarache Kit ? Problemet hittills har varit att de bland annat halkat runt och inte suttit så bra på foten. [...]

    SvaraRadera
  11. [...] efter kvällsmaten istället. Av någon anledning blev jag riktigt sugen på att springa i mina huaraches idag och så blev det. Jag lyckades snöra dom riktigt bra för en gångs skull och de satt perfekt [...]

    SvaraRadera