söndag 4 juli 2010

Vila och inspiration

Igår sprang jag igen. Har haft ett uppehåll på ungefär en vecka tack vare en lätt smärta i höfterna. Detta tog ett par dagar att bli bättre men sedan kom huvudvärken. Jag får sällan, eller rättare sagt aldrig huvudvärk så när det smyger sig på får man ta det lugnt. Det är ingen sprängande migrän utan mer ett ömmande när jag reser mig eller ändrar läge/anstränger mig. Kanske är det värmeslag? Det har varit rejält varmt nu när sommaren bestämt sig för att visa sig.
Jag har hållt vätskenivån under kontroll men det har inte gett med sig riktigt. Igår kväll tog jag en runda för att se om det gjorde det värre. Nope, kände inget under rundan och inte efter heller. Däremot efter ja satte mig ner och sedan skulle resa mig. Aja det ger väl sig...

Jag läste en tråd på Funbeat där någon frågade efter bra bloggar, böcker eller liknande att läsa nu under semestern. Efter en hög med tips har jag nu redan beställt Dean Karnazes "ultramarathon man" och Bibeln "lore of running" av Timothy Noakes som nu ska dimpa ner i brevlådan. I tråden var det någon som nämde Eddie Izzard när Dean Karnazes togs upp. Jag gillar ju Eddies humor och stand-up men hade ingen aning om att han gjort en tv-serie i vilken han skulle springa 43 marathon varje dag under 51 dagar!?
Jag har nu sett första avsnittet alla tre avsnitten och är mäkta imponerad!! Karln har inte tränat löpning alls (enligt utsago, man ser dock att han har muskler så någon träningsbakgrund har han) och man får se Eddie kämpa sig igenom en marathonsträcka (42km) under ett träningspass. Efter typ 8h är han klar och inte i bästa form direkt. Ja, ni får helt enkelt själva se serien och förvånas över vad man klarar av om man bara var rätt inställning och en vilja av stål. Hatten av för Eddie Izzard, en riktig hjälte!





3 kommentarer:

  1. Verkar vara en kul serie! Är alltid fascinerad över när människor gör det omöjliga möjligt. Men har det bara kommit 3 avsnitt?

    Kul att läsa din blogg! Har precis börjat springa med Fivefingers och det är KUL! :)

    Keep it up!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Once you go fivefingers you never go back ;)

    Ja, serien består endast av 3 avsnitt!

    Ah, du har startat en ny blogg ser jag! Kul med fler barfota/minimalist fantaster :D

    SvaraRadera
  3. [...] (typeof(addthis_share) == "undefined"){ addthis_share = [];} Jag skrev om Eddies tidigare välgörenhetsevent. Då han sprang 43 maraton på  51 dagar genom england -09. Nu ska Eddie ge sig på ännu ett helt [...]

    SvaraRadera