måndag 19 juli 2010

Nytt personbästa

Aaah.. Det är skönt med semester!

Idag tog jag en runda neråt stranden för att fösröka mig på en "långrunda". I mitt fall innebär det sträckor på mer än ~4km.

Jag var inte så hungrig när jag vaknade så jag bestämde mig för att ge mig iväg på fastande mage.
Ryggan fick följa med och i den min backupplan; sandalerna om sulorna skulle ge med sig. En vattenflaska, nycklar, plånbok och iphonen stoppades också ner.

Det började med ett ganska lugnt tempo (6:40-8:00min/km, ja, iphonens gps är väl inte den bästa, alternativt ryckig löpstil...).

Den första biten var sjysst trottoar med blanka klinkersliknande plattor (my favourite ;) ). Det fortsatte förbi parken på grusstig, som jag nu förövrigt inte har några problem att springa på.
Det blev sedan en bit på en upptrampad stig i gräset bredvid fotbollsplanerna nere vid stranden följt av en "trail" liknande stig vid ett park/skogsparti.

Resterande sträcka blev längs den asfalterade cykelbanan resten av strandsträckan följt av en blandning av gatsten / asfalt.

Hela turen blev på hela 5.65km vilket är det längsta jag någonsin sprungit och nu dessutom helt barfota.

Jag promenerade ca. 2-3min sammanlagt på hela sträckan men är riktigt nöjd ändå!

Sulorna känns helt ok! De är givetvis lite ömma men inga nya blåsor har uppkommit. Däremot fick jag känningar i höfterna när jag sprang. Nu efter lite vila känns det inte av mer, så jag antar att det är något som måste anpassa sig där inne ...

4 kommentarer:

  1. En rejäl förbättring, dessutom på tom mage. Kul att det springer så fort framåt för dig:)

    SvaraRadera
  2. Tack!

    ...detsamma förresten! Såg att du ökat! Det är bara att ligga i!

    SvaraRadera
  3. [...] Det blev semester och skönt sommarväder. Jag beställde ett Barefoot Ted’s Huarache Kit som jag byggde ihop. Sandalerna har fungerat riktigt bra. De kasar lite på sniskan när jag promenerar i dom men funkar riktigt bra vid löpning. Kan nog påstå att de är ett av de roligare skodonen att springa i. I och med att de är så öppna och tårna får spreta fritt känns de nästan mer minimalistiska än Fivefingersen. Lyckades även förflytta mitt barfota längdrekord till 5.65km [...]

    SvaraRadera