måndag 25 juni 2012

Distansrekord, midsommar och födelsedag

#projektbarfota #lunasandals #huaraches   #gopro #goprohero2  

På midsommarafton fyllde jag trettio. Detta firades med en löptur med start 07:27 cirka.
Planen var ganska ambitiös, en kilometer för de år jag funnits på denna planet.
Chansen att lyckas kändes inte överhängande, ett strulande knä och en öm höft veckan innan oroade mig en del.
Strategin var att återigen alternera spring med promenad. Gå ut riktigt långsamt och hålla jämnt tempo.
Jag kände inte för att proppa i mig en stor frukost eftersom jag började så pass tidigt. Det blev en banan..
I ryggan hade jag förberett en flaska Hammer Heed samt tre Hammer gels. Detta visade sig räcka alldeles utmärkt för att hålla energin på topp hela vägen.
Eftersom det skulle bli ett rejält långpass skämde jag bort mig själv med mina trotjänare Luna ATS. Packade även ner ett par aquasocks som backup.

Rundan gick först ner mot Limhamn. Följt av Ön, ner längs Limhamnsfältet och Ribersborg. Detta hade jag i förväg mätt ut till en mil. Etapp två blev Malmömilen-sträckan, för enkelhetens skull. Här efter var allt bonus.
RunKeeper var inställd på att rapportera sträcka, varje 1km. Ville inte bli stressad av hastigheten vilken jag trodde skulle vara allt för låg. Lustigt nog kollade jag tiden när jag passerade halvmaran och då låg jag på 2:22(!?) - nytt pers typ ;)
Nu började det bli lite segt i benen. Även knäet hade börjat mola så smått. Runt 16km fick jag en liten dipp men efter det lyckliga halvmara-beskedet lyckades jag hålla modet uppe.
Gelarna konsumerades en i timmen ungefär varvat med energidrickan vilket funkade fint, även på så pass "tom mage".
Runt sista kilometern började det regna. Detta var inget som helst problem då vädergurusen utlovat regn hela morgonen.
Hela turen landade på 3:24 vilket jag är helt sjukt nöjd med! Jag var verkligen inte säker på om jag skulle orka hela sträckan. Jag hade dessutom inte hunnit fokusera och visualiserat hela grejen i förväg som jag brukar med andra längre lopp.

På morgonen innan jag gav mig ut grattades jag av hustru och son som gav mig en supercool GoPro Hero 2 kamera! Denna fick invigas på turen. Se bilderna nedan :)






Google+: View post on Google+



Post imported by Google+Blog. Created By Daniel Treadwell.

13 kommentarer:

  1. Bra jobbat =)
    Innan jag läste inlägget såg jag din profilbild med kort skägg och post-bilden med långt skägg och trodde du gjort en Forest Gump :D

    SvaraRadera
  2. Nice!!!
    Pingar in sambon +Luis Boström vet inte om han sett #projektbarfota

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Blir grymt avis att du kan springa så långa sträckor. Själv har jag en krånglande vänsterfot som gör att jag börjar dregla när jag läser denna typ av inlägg. Tack för att du delar med dig!!!

    SvaraRadera
  4. +Erik Gustafsson haha, ja det har hunnit växa lite sedan dess ;D

    SvaraRadera
  5. +Johan Carlsson blev lite chockad själv. Det har tagit sin tid. Att just varva spring med gång slaviskt är mitt trick!

    SvaraRadera
  6. Fortsätt bara. Run Martin, run... :-)

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat. Tack för ditt tips om tricket. När jag  varvar med gång känner jag mig dum och klen på något vis. Nu känner jag mig dum för att jag fortfarande efter 4 dagar har ont i vänster vad/hälsena för att jag inte gick när det började göra ont.

    SvaraRadera
  8. Blir avis och ska försöka göra något liknande när min fot läker igen. Coolt

    SvaraRadera
  9. Grymt bra presterat! Jag springer inte så långt i vanliga skor ens.

    SvaraRadera
  10. +Jörn Klawan vet precis vad du menar. Att som i mitt fall köra två min spring följt av en minut gång känns jäkligt klent under ett lopp kan jag lova. Däremot vinner man på det i långa loppet (hoho).

    Nu ska jag försöka sova.
    Tusen tack för alla era kommentarer! På min gamla blogg hade jag kanske haft en kommentar efter ett dygn eller så ;D

    SvaraRadera
  11. Jag kan inte börja gå efter att ha kutat... Går så fruktansvärt långsamt! :D

    SvaraRadera
  12. Mycket imponerande, bra gjort. Att springa denna distans i huaraches känns avlägset. Bra idé med födelsedagslöpning, det ska jag anamma, även om jag får lufsa fram i ett par skor =)

    SvaraRadera