lördag 9 oktober 2010

Fullkomligt tappat lusten...

...att mäta , klocka, jämföra och föra statistik.
Härom dagen tog jag en , ja en runda runt i kvarteret. Ingen gps, pulsmätare eller annan utrustning.  Det var bara jag och vägen. Trots att jag försökt att inte bry mig om hur snabbt/långsamt fram det går så gör jag det lik forbannat.
Inte heller hjälper det att läsa alla löparbloggar. Alla är så jäkla snabba och springer så himla långt hela tiden. Flera pass i veckan osv.
Nä, nu skiter jag i det och lägger ner all registrering av träning tills vidare.
Fram till nu har jag först fört in och plottat mina rundor manuellt till största delen pga min kassa iPhone. Efter det har jag fått mata in samma värden på funbeat (registrering av vilka skor/utrustning som använts )  . Sjukt jobbigt.
Nu har jag i och för sig skaffat mig en ny lur (htc desire med Android) som är sjukt mycket bättre än min gamla iPhone men jag pallar inte.
nu blir det än mer minimalistiskt och mer känsla för feeling.


Över and out.

9 kommentarer:

  1. Jag springer alltid utan pulsband numer. Känns skönt och fritt. Pulsen har jag ändå koll på. Skulle vilja springa mer fritt utan klockor och gps men man är lite beroende på något sätt. Allt ska mätas. Det är väl ngt västerländskt med rötter hos Aristoteles och Francis Bacon.

    Börjar det bli jobbigt ska man nog strunta i det så man inte blir slav under registreringarna. Det är ju lite sjukt faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Har också Desire. Väldigt nöjd med den.
    Har inte använt min gps-pulsklocka på länge.
    Man tränar för att bli bättre, inte för prestera.
    Prestera vill man göra på tävlingar.

    SvaraRadera
  3. Agree på den! Men alla är inte så snabba, det kanske bara är de snabba som har lust att blogga för att de är just snabba? Det känns ju lite hetare att skriva om att man rev av milen i 3-min tempo än typ 7. Men jag har också funderat på att mest mäta tiden jag springer och ingen distans. Vill mest springa i skogen och då är det ju inte så viktigt hur snabbt det går egentligen. För hela grejjen är mer ett äventyr (och hur snabbt går det egentligen att springa på stock och sten?) än ett pass där man ska prestera. Prestera kan man göra på bana tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Testa att springa utan klocka och GPS. Det skulle inte förvåna mig om du fastnar i det och faktiskt också börjar springa längre och snabbare efter ett tag. Det har hänt andra som provat på.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarerna!

    @Johan - Ja, det är det jag känner.. Börjar bli jobbigt att regga all träning..

    @Marcus - Amen brother!

    @Dessi om man ändå hade en skog runt hörnet! Jag försöker inbilla mig lite trailrunning när jag springer i snåren vid stranden ;)

    @ Mikael F - Nu när du nämner det kan jag dra mig till minnes att jag läst liknande på FB. Testar och återkommer :)

    SvaraRadera
  6. Håller på att läsa ikapp mig på en halvmiljon bloggar. Det ger träningsvärk, kan jag lova.

    Det här med att sluta upp och mäta och ha sig, det är en skön känsla. Men det är svårt att låta bli, låta bli att undra. Hur långt, hur lång tid, vilken puls, och sånt.

    Jag la ifrån mig MPtrespelaren efter första året, det var en skön känsla att få lyssna och hänga med vad som hände i omgivningen. Jag väntar på att jag ska ta steget att sluta mäta pulsen och gå efter känsla (även om jag gör det vid vissa högtidliga tillfällen) - men jag ligger gärna och maler på med lite högre tempo utan pulsklockan än med. Och vete tusan om det är så bra eftersom det sliter mer. Utan pulsklocka, kräver mer disciplin av mig.

    Run softly!

    SvaraRadera
  7. här får man springa hur man vill. kanske lite kallt?? :)

    Lopp nästa helg och som går till välgörenhet!
    www.aidsloppet.se

    Läs vad SvD skriver:
    http://blogg.svd.se/maratonbloggen?id=20904

    /susanna

    SvaraRadera
  8. Hej Susanna!
    Tack för tipset! Tyvärr har jag precis vart krasslig och har det lite skralt med pengar. Ska definitivt fundera på det nästa gång!
    Njae, tror inte det är för kallt faktiskt. Fötterna vänjer sig :D

    SvaraRadera
  9. [...] tröttnade jag på allt vad tider, sträckor gps:er hette. Jag bestämde mig för att lägga ner allt mätande och bara köra på känsla. cph6hrs 6h [...]

    SvaraRadera