tisdag 26 oktober 2010

POSE-kursen



Här kommer ett väldigt kort inlägg om kursen i helgen.

Jag var alltså på POSE-kurs på Atleticum i Malmö i lördags. Instruktören var dansken Claus Rasmussen (http://posemand.dk). Arrangemanget hölls i sammarbete med Fotkultur och Roger som jobbar där var också med. Tillsammans var vi sju pers.

Kursen varade i sex timmar och varvade teori och praktik.

Vad är då POSE?
Kortfattat handlar det om det ultimata sättet att springa på.

Ryssen Dr. Nicholas Romanov (tränare och grundare av POSE) har under lång tid studerat löpare och utkristalliserat vad de har gemensamt. Stilen har mycket gemensamt med barfotalöpning vilket innebär att man i POSE landar på mellan/framfoten under kroppen. Kadensen är hög (likt barfotalöpning, ~180 steg per minut) och man fokuserar på lyftet av foten istället för ned/isättningen.

Dagen började med att vi alla filmades. Claus lovade att vi skulle få videoklippen men de har inte kommit än. Blir ett uppföljande inlägg när de kommer och om jag vågar visa "före"-videon...

Enligt Claus så kan man inte analysera en persons löpstil endast genom att titta på personen när han/hon springer. Det är helt omöjligt att se om alla moment utförs rätt om man inte kan pausa och köra i slow-motion. Många löpare kan se helt ok ut när de springer men när man kollar videon kan saker o ting vara helt åt skogen.

Jag blev väldigt chockad när jag såg min egen videofilm! Jag hade ett extremt bakåtlut och landade med fötterna aningens framför mitt centrum när jag "sprang". Dessutom lyfte jag knappt bakre benet mer än absolut nödvändigt (, vilket jag skyllde på min extrema lathet ;) ). Kort sagt, horribelt!!

Det man fokuserar mest på när man springer POSE är lyftet. Hälen ska upp mot rumpan och dras med hjälp av hamstring och inte höftböjaren. Det är inte speciellt lätt att fatta om man gör rätt (tycker jag) men det finns ett gäng övningar för att öva upp draget. Eftersom man oftast inte springer på detta viset måste man öva upp muskeln till att "avfyra" snabbt och explosivt.

Dagens mantra som Claus upprepade om och om igen var "træk, træk, træk!!!!" ("dra") som i att dra upp benen.

Det ser ganska annorlunda ut när folk springer med POSE-teknik (om man inte springer fort eller är väldigt grym ;) ). De snabba stegen kan lätt ge intrycket av att man nästan står och trampar istället för att röra sig framåt.

Man kan säga vad man vill om folk som påstår sig ha den bästa läran eller sättet att göra saker på men POSE-tekniker är väldigt logisk och makes sense enligt mig.
Löparkulturen är djupt rotad och de flesta "vet" hur man ska träna för att bli en bra löpare. Detta kanske är lite anledningen till att POSE inte är större än vad det är. Claus berättade om hur POSE börjat etablera sig i triathlon-världen av just anledningen att det är en yngre "sport"

.
Claus tog också upp ett par väldigt intressanta poänger;
*När man talar om löpning är det oftast "Hur långt sprang du?", "Hur fort sprang du?", "Hur många mil avverkade du denna veckan?" och inte det viktigaste som är hur bra man sprang..

*Inom de flesta sporter finns det vissa sätt att utföra momenten på medan när det gäller löpning kan man springa lite hur man vill. (visst, inte hela sanningen kanske men något ligger det i det; man talar om att "alla har sin egen löpstil". Hur hade det gått för stavhoppare om man gjorde lite hur man ville t.ex.?)

Claus är helt övertygad om att teknikträning är överlägset viktigast när man löptränar och inte mängdträning eller en massa tempo-pass.
Han är lite levande exempel på det också. Nu har jag (tyvärr!!!) inte hans exakta siffror över hans träning men han hade ett diagram där han redovisade ett par år bakåt om hur många mil han avverkat per vecka. Om man jämförde med hur mycket man "ska" springa enligt de flesta programmen låg Claus rejält under vad man "borde" springa inför ett marathon/ultra (Claus sprang ett 100k lopp på Bornholm i somras). Det var åtminstone hälften så många mil om jag inte missminner mig.

När dagen var slut filmades vi igen och alla hade gjort mer eller mindre förbätringar (svårt att bli fullfjädrad efter en dag..).
Själv ska jag försöka tänka på att luta mig aningen framåt, så att jag får en rakare hållning. Även lyftet av benen bör vara lite högre än vad jag har idag.

Kursen var väldigt givande och kan varmt rekommendera det till er som vill lära er något nytt och förbättra er teknik! Är man en inbiten hällöpare kan det vara svårare att lära om ("skadan är redan skedd" som Claus uttryckte det..) men långt ifrån omöjligt.

..puh, nu får det räcka. Dags för Sverige Springer på TV4 Sport.

Go' kväll!

Till sist en POSE-video med Romanov himself:





10 kommentarer:

  1. Spännande kurs, den skulle jag gärna gå om den kom hit. Det är säkert värdefullt att se sig på film sådär. Den inre bilden stämmer nog inte hur det verkligen ser ut.

    SvaraRadera
  2. Fan.. jag som verkligen springer "nära marken" och absolut inte drar upp benen som man ska göra. Har dock testat det och pallar bara med ett par hundra meter. Ska det kännas som att man nästan kickar sig i rumpan? För det känns ju verkligen som att man gör det, mycket rörelse för så lite framåtfart hehe! Men det SER ju helt klart bättre ut att dra upp benen mer än att bara svepa med fötterna över backen.

    Intressant!

    SvaraRadera
  3. @Johan Verkligen. Jag trodde jag svävade fram som på lätta moln men på videon såg jag den nakna sanningen ;D
    Att filma sig själv är ju inte jättekomplicerat och kan ge en en del bra hintar. Ska börja göra det med jämna mellanrum.

    @Dessi Eller hur! Det är jättesvårt att inte "ta i" när man ska vara snabb och lyfta fötterna.
    Det man upptäckte var att det dessutom var mycket lättare att få in en bra stil när man hade hög fart... Vilket man inte orkar springa så långt i :P

    SvaraRadera
  4. Tack för sammanfattningen. Intressant! Jag funderar på varför man ska lyfta fötterna högre än man måste. Det borde väl inte vara effektivt?

    SvaraRadera
  5. @Rickard ja, det är ju inget självändamål att lyfta fötterna högt. Springer man inte jättefort har jag sett att det max blir typ 90 grader. Jag frågade Claus och han sa att det kunde variera något från person till person också.
    Däremot är det stor skillnad för mig som har extremt låga steg. :)

    SvaraRadera
  6. Och ändå, en av de saker jag minns från Claus föredragning var att han hade så mycket skadeproblem trots allt POSE:ande. Det var nog det som fick mig att fundera över POSE som lösningen till skadorna, om han nu sprungit så mycket POSE, varför var han skadad av och till...

    När jag själv kom igång med springandet på allvar den 4/4-08 så hade jag samma år den 20/12 betat av 44 km i ett sträck. Där handlade inte om att jag var tillräckligt tränad för det, utan för att jag valde att göra det, fort gick det inte men 6:20 tempo får nog ses som acceptabelt i det läget - man behöver inte tugga hundratals mil för att klara det (eller en marasträcka). Med det vill jag säga att det finns många som springer få mil totalt sett, men klarar långa sträckor - men det handlar också om lusten eller viljan att springa mycket och massor. En del är lustlöpare och andra prestationslöpare, Klaus verkar tillhöra de senare. Och utifrån det har han sin filosofi.

    Och visst, jag fortsatte med att tugga mil efter mil och provade idiotiska kostregimer och fick brutala problem ganska snart. 2009 var ett omvälvande år. Och det är nog efter mitt fotledshaveri (fallolycka utanför löpningen) för snart ett år sedan som jag börjar få ordning på mängd, lust, vilja och sådant i min lilla skalle.

    Jag har ett ganska flackt/lågt steg, och landar på hela foten. Och jag har svårt att få ihop att ett rörelsekrävande mönster som POSE utgör skulle vara till fördel i långa loppet när det inte finns anledning att lyfta/dra något högt upp (såvida man inte springer i skogen). Men jag har säkert fel.

    Om jag inte minns fel så nämnde Klaus Gordon Pirie, ta dig tid och läs Piries - det är the real stuff , från en man som sprungit längre och snabbare än de flesta utan att gå sönder långt innan posörernas tid :) http://www.scribd.com/doc/13695/Gordon-Piries-Running-Fast-and-Injury-Free

    SvaraRadera
  7. Tack för din kommentar BadGEAR! Vad gäller Claus skador sorterade nog hjärnan effektivt bort det partiet, jag minns inget om det ;)
    Men visst ligger det något i att man borde göra av med mer energi när man drar benet så där högt upp men det finns kanske någon fysik bakom som inte heller jag greppar..

    Coolt att du "ultrade" med mindre än ett år löpning i benen! Det ska jag ta fasta på i helgen!

    Vad gäller Pirie har jag boken i digital form men har inte riktigt blivit klar till att läsa den.. Blir hemläxa på det!

    SvaraRadera
  8. Hej med jer,

    Denne snak må bero på en misforståelse - jeg har ingen problemer med skader efter POSE Running. Blot FYI :o)

    SvaraRadera
  9. Davs Claus!
    Tak for sidst! :)

    ...mycket träningsvärk i benen och fötterna ska du veta. Inte van att træk dom så mycket ;)

    SvaraRadera
  10. Jag har också gått Claus work shop och får säga att jag är mycket inspirerad att börja springa enligt Pose-metoden av den enkla anledningen att jag vill förebygga skador när jag springer långlopp.

    SvaraRadera