söndag 13 mars 2011

Aquasphere - aquasock / badsko

Denna söndag bjöd på en dryg 3km runda med brorsan runt Pildammsparken. Det var nu en vecka sedan förra löpturen och knäet kändes helt ok. Det hade börjat strula lite efter förra helgens tur. Ingen direkt smärta men en "skum" känsla när underbenet faller tillbaka eller när man svänger när man går. Det uppstod innan kiropraktorbesöket och kan inte skyllas på det ;)
Underbenen i övrigt känns också ganska bra. Det gör lite ont när jag trycker på stället men det blev inte värre av att springa så att något rätt gör jag väl... Ser till att ta korta steg i så hög frekvens som möjligt.

Till dagens tema!

Var förbi badshopen på Aq-va-kul i fredags och införskaffade ett par nya aquasocks. Mina föregående är ganska slitna och behövde bytas ut. 175 spänn gick de loss på.

Skillnaden mot mina förra är att dessa har en silikonliknande sula som är mjukare och mer följsam.

Passade på att filma lite;







 

47 dagar kvar till Sydkustloppet.....

9 kommentarer:

  1. Ska försöka tänka på det du säger! Har redan ganska hög kadens, runt 160 skulle jag gissa på men kan säkert öka på lite :)

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag du ska prova! Inte helt lätt och det känns nästan lite fånigt men jag tycker det hjälper. Svårt att landa 'tungt' med korta steg. Det underlättar med musik i rätt tempo :)

    SvaraRadera
  3. ...att springa i aquasock -- spännande. Jag väntar på de nya "barfotaskorna" från Merrell men det här är kanske ett roligt alternativ.

    Vi ses kanske på sydkustloppet men då blir det nog Nike Free för min del. Har inte kommit så långt i mitt barfotaspringande än att jag vågar på mig en halvmara.

    SvaraRadera
  4. Att dra upp kadensen till 180 har varit en av mina stora aha-upplevelse vad gäller löpning. Själv tog jag hjälp av en fot-pod. Jag har en historia av skador men har sprungit skadefritt i ett år nu med lägre puls och bättre tider. Som sagt.. det fungerade för mig men det det var inget som jag ändrade över en natt =)

    SvaraRadera
  5. Hej Jörgen!
    Ja, jag har aldrig sprungit så långt (under den tidsrymden, avverkade 35k under 6h i Evo's en gång) så jag är lite skraj att ta mig an sträckan över huvud taget. Kommer att ha badskorna med mig i fall i fall.
    Kom gärna fram och hälsa om du ser mig där!
    Vi ses :)

    SvaraRadera
  6. Wow! Sånt här blir jag glad av att höra!! :)

    Jag tror att jag själv blivit lite kaxig och ansett mig springa bra, vilket verkar ha lett till att min kadens minskat. Musik har funkat helt ok och det blir inte värre i smalbenen (även om det inte gått över helt än..) av att hålla högre frekvens.

    SvaraRadera
  7. För mig som är ny i barfotaträsket är 35k i ett par Evo en sensationell prestation =) Jag är övertygad om att det kommer att gå strålande för dig.

    SvaraRadera
  8. [...] skrev en kommentar idag om hur han gått över till att hålla 180steg per minut och på så sätt lyckats springa [...]

    SvaraRadera
  9. [...] hem min senaste investering i löpararsenalen: två par Aquasocks. Jag har läst om dem på ett par bloggar och det verkade så lovande att jag slog till. Egentligen började det rätt mycket tidigare, när [...]

    SvaraRadera