tisdag 1 mars 2011

Börjat gå på låda

[caption id="attachment_1113" align="aligncenter" width="179" caption="Kattlåda med akvariegrus"]Kattlåda med akvariegrus[/caption]

Nä, jag har varken blivit en katt eller skaffat en  ;)

Detta är ett simpelt träningsredskap utformat för att skapa artificiell "utomhusmiljö" i en låda.
Man tager en låda, fyller på med grus av passande kvalisort  och sedan är det bara att trampa på! Man kan trampa, hoppa och jogga på stället för att anpassa "effekten".

Jag bloggade förra året om Todd Ragsdale som mig veterligen myntade begreppet gravel bucket marching då han tränade upp sina fotsulor innan han sprang makalösa 160km på 24h - barfota.
Det är inte bara Todd som håller på med denna metoden utan även Alan, som rapporterat fördelar med grustrampet.

Nu när säsongen hittills inte inneburit så värst mycket barfotande på barmark (mest kortare streaks på snö och is) har fotsulorna inte riktigt drillats så mycket som jag velat. Nu tycker jag inte att de på något sätt uppvisar tecken på att de blivit för tunna men jag vill ändå att de får så mycket drillande som möjligt innan årets första stora utmaning, 21km barfota. Eftersom jag tagit det väldigt lugnt med träningen tack vare mitt onda vänsterben kommer jag inte hinna träna så mycket som jag velat utan jag håller tummarna för att jag ska hålla mig skadefri och komma över mållinjen...

Som vanligt får jag vara lite flexibel och se hur fötternas dagsform är och hur vädret är på loppets dag men i nuläget är det barfota som är planen. Börjar bli nervöst, inte många veckor kvar nu :S

1 kommentar:

  1. [...] på någon sjukdom. Sulorna känns även dom helt ok. Jag känner inte att jag behövt drilla dom i gruslådan eller så. De barfotapassen jag fått in har räckt för att hålla dom fit for fight.Däremot har [...]

    SvaraRadera