måndag 7 mars 2011

En runda hos benknäckaren

Som jag skrivit innan har jag ju haft ont i mitt vänstra smalben och jag tyckte det var dags att kolla upp det.
Efter tips om Torsokliniken bokade jag tid hos Peter och var på mitt första besök idag.

Peter började med lite hälsofrågor och vad jag jobbar med. Mitt stillasittande yrke som IT-tekniker var inte helt unikt bland hans patienter verkade det som ;)

Jag berättade om hur jag fått mer och mer ont i benet och även om min gamla "krigsskada", värken i höger skuldra.

Efter bara en kort stund såg han att jag var sned i höften. Peter förklarade vad kiropraktik är och basics om hur leder/muskler sitter fast och fungerar i kroppen. Eftersom jag var sned redan nere vid höfterna var det troligt att detta i sin tur fick resten av ryggen att kompensera obalansen och på så sätt lätt kröka ryggen. Detta påverkade även skulderpartiet.

Jag fick sedan svar på min fundering om olika långa ben; mitt vänsterben är drygt en cm kortare än högerbenet! Detta bidrar garanterat till besvären jag känner.

Sedan fick jag lägga mig på britsen och Peter knäckte till ryggen på diverse ställen.
Själva "knäckandet" som man upplever när kiropraktorer/naprapater vrider och trycker på en är i själva verket lösgörandet av vakum mellan leder och muskler. När de legat nära mot varandra och under en längre period pressas all luft bort och ett sug-liknande tillstånd uppstår. Det som då kan hända är att intilliggande muskler får signaler om att saker inte står helt rätt till och börjar "skydda" området genom att stabilisera det. I förlängningen kan detta bidra till obalans och i värsta fall åkommer som t.ex. ryggskott.

Han tryckte även på benet och trodde att det möjligen kunde ha att göra med benhinneinflammation. Vänsterfoten fick sig senare ett par ryck och vrid.

Inte helt oväntat ställde han sig avig till mitt val av skor (hade mina Vff Speed med mig). Han förklarade hur man behöver stöd för hålfoten för att fotvalvet inte ska falla ner. Jag respekterar hans expertis men sa att jag inte helt och fullt köpte det :)

Vi kom fram till att jag skulle köra ett par behandlingar och se hur det påverkade mitt tillstånd och därefter utvärdera mitt val av skor. Han tipsade mig om en tåövning där man kniper med tårna, lite i stil med "dra in handuken med tårna" drillen.

Min spontana reflektion är att det är tack vare mitt kortare ben och obalansen som uppstått är boven till mitt onda ben. Jag känner ju även att det inte gör lika ont om jag tar kortare och snabbare steg. Högerbenet är inte påverkat över huvud taget.

Hursomhelst ger jag stor cred till Peter som var väldigt pedagogisk och proffsig under besöket. Nästa besök blir i kommande vecka.

3 kommentarer:

  1. Det låter hemskt och skönt det där att det knäcker. Verkar som var och varannan går till kiropraktiker numer, kanske för att så många jobbar sittande hela dagarna. Bra att du behöll vff på:)

    SvaraRadera
  2. Gillar inte detta att man drar i folks kroppar, skulle föreslå att du går till en OSTEOPAT i stället.
    Positiva vibbar från Inger

    www.agnar.nu

    SvaraRadera
  3. Yeah, dom åker inte av i första taget. From my dead cold feet så att säga ;)
    Ja, jag tycker mig också läsa om naprapater och kiropraktorer vart jag än styr bloggkosan.. Dagens samhälle ;)

    SvaraRadera