tisdag 2 augusti 2011

Inte mycket löpande..

..Men barfota ändå!

De senaste dagarna har jag promenerat mycket barfota. Efter känningarna i foten efter löppasset för några dagar sedan har det blivit aktiv vila. Idag tror jag det blev längdrekord på barfotapromenad. Runt milen avverkades. Varmt som attan på eftermiddagen dessutom. Riktigt gött dock och inget väsen alls från foten! :)

Som jag hintat om tidigare kommer det att arrangeras ett Malmö Barefoot Run den 4 September här i Pildammsparken!
Här kommer några exklusiva bilder på en liten bit av banan:

[gallery link="file" columns="2"]

Som ni ser är det grusväg som gäller. Dock inte av värsta sort utan till stora delar nylagd och relativ snäll sådan.
Det råder ju delade meningar om vad som är bäst att börja springa på som ny barfotalöpare och detta tycker jag blir en fin kompromiss - För mjukt underlag och hela idén bakom att springa försiktigt försvinner,  är det allt för hårt så kommer ingen uthärda någon längre sträcka.

2 kommentarer:

  1. Aktiv vila och aktiv rehabilitering är nog bra.
    Jag hade också lite ont på ovansidan av foten efter att ha börjat springa med five fingers. Istället för att vila helt så sprang jag lite försiktigt 10-15 minuter om dan ett par veckor. Sedan ökade dosen successivt. Det funkade bra.
    Men jag är inte rätt person att ge råd om rehab!

    SvaraRadera
  2. Bra tips @fef1396d7f59934c0e6e658ccce4c1d4:disqus ! Ska nog prova något sådant. Känns inte bra att bara "vila" bort det. Så länge det inte känns eller gör ont borde det inte vara någon fara.

    SvaraRadera