lördag 13 augusti 2011

Kåsebergaloppet 2011




[caption id="attachment_1790" align="alignright" width="179" caption="Manne i Fivefingers Speed"][/caption]

Det blev ingen bilresa denna gången utan jag fick förlita mig på lokaltrafiken. Cirka två timmars resande så var jag på plats.

Redan på bussen från Ystad skymtade jag ett par blåa Fivefingers Speed.  Det visade sig att han heter Manne och är triatlet.
Han berättade att han tidigare haft knäproblem som lindrats av att springa i Fivefingers.
Vi snackade en del om triathlon och löpning och jag tipsade om Malmö Barefoot Run.

[caption id="attachment_1792" align="alignleft" width="300" caption="Det duggade tätt med minimalistiska skor!"][/caption]

Nummerlapparna och chip hämtades ut och vi kollade barnloppet som startade först.

[caption id="attachment_1797" align="aligncenter" width="179" caption="Nummerlapp på"]Nummerlapp på[/caption]

Det var nu regnet började falla. Det regnade på ganska rejält och det blev lerigt och blött.

[caption id="attachment_1795" align="aligncenter" width="179" caption="Det regnade en hel del precis innan starten..."][/caption]

Jag stötte även på världens coolaste Daniel som ställde upp på obligatoriskt bloggfoto:

[caption id="attachment_1796" align="aligncenter" width="300" caption="Bloggkollegor"]Bloggkollegor[/caption]

Till slut var det dags för start. Det småregnade och var ganska svalt, väldigt trevligt löparväder men inte när man står och väntar på att få starta...
Skottet gick och alla pinnade iväg.
Vad jag minns från förra året var just denna banan en av de mer barfotavänliga. Denna gången kändes det inte riktigt lika bra.
Det kan ha berott på att det var lite blötare denna gången eller att det var lite kallare och på så vis lite obehagligare under de redan uppblötta fötterna.
Jag kände väl igen rutten, upp för backen och runda Ale Stenar, ner tillbaka och ut på en åker. Liksom förra gången missade jag 1km markeringen och blir lika glad och förvånad när 2km skylten dyker upp!

Det kändes aningen tungt att springa idag också och jag var inte lika taggad som förra gången. Även om det kändes som det gick avsevärt snabbare knappade jag bara in tiden med lite mer än en minut från förra året. Tiden blev 34:54. Man får ju tänka på att detta är en kuperad sträcka och att det var halkigt och lerigt bitvis.
Det känns dock bra att det blev en bättre tid.

[caption id="attachment_1791" align="aligncenter" width="179" caption="I mål"][/caption]

Efteråt stötte jag på en snubbe som hette Mats (som jag sedan såg låg på platsen ovanför mig i resultatlistan) som jag fick skjuts av till Ystad efter prisutdelningen. Annars hade jag fått vänta två timmar till på nästa buss.. Stort tack Mats! :)

Foten klarade sig fint och nu på kvällen är det endast en svag känsla av obehag. Får se imorgon hur det känns

3 kommentarer:

  1. Vilken fin medalj, Martin!

    SvaraRadera
  2. [...] BarfotaOm (första versionen)Lopp2010Tider & PBRön & StudierLänkari mediaKontaktLive← Kåsebergaloppet 2011Snart dags för nästa lopp! Postat den 16 augusti, 2011 av Projekt Barfota#leftcontainerBox { [...]

    SvaraRadera
  3. [...] sträckan såg jag en bekant löpare – det var Mats som jag fick skjuts av från Kåseberga härförleden. Vi växlade ett par ord och önskade varandra lycka till.Efter halva sträckan började det dock [...]

    SvaraRadera