söndag 18 september 2011

Byter bränsle

För er som känner mig IRL eller på Facebook så vet ni att jag nyligen hoppat på en annan "diet". Jag citerar från min statusuppdatering:

Härmed besannar jag ryktena, undertecknad har gått och blivit vegetarian.


Yes, Mr. Smör / Köttmannen har nu lämnat djurriket och förtär numer endast vegetabilier så långt som möjligt.
Inte nog med det; bokstavsförkortningarna byter ordning och nu är det HCLF som gäller! Jajjemen maxa kolhydraterna och dra ner på fettet! (hur mainstream är det på en skala idag?)

Anledningen är bland annat att det är dags att prova något annat, alltså inte av några nypåkomna etiska eller andra “högre” skäl. Inte heller dissar jag LCHF kosten som tjänat mig väl.
Jag väljer enkom att byta bränsle.

Trevlig helg allesammans :)

That will be all.

Detta är något jag funderat på ett längre tag. Jag har följt Michels blogg och hans övergång från LCHF till HCLF. Det har varit intressant att läsa och efter att ha funderat mer än en gång ger jag det nu ett försök. Det kanske ballar ur efter någon månad, eller fortsätter ett bra tag, vi får se!
Jag har svårt för att vara för strikt vad det än gäller, så visst kommer det slinka ner djur-delar med jämna mellanrum(smör/grädde/ägg), orkar inte ställa till det för folk när man är bortbjuden och så. Därför kallar jag mig vegetarian och inte vegan, även om jag försöker hålla det helt djurfritt.
Folk har undrat om jag inte kommer sakna kött eller framför allt smör, men jag har inte haft något sug efter det på ett bra tag. Däremot har jag verkligen längtat efter bröd, potatis och pasta, vilket det blir mycket av numer. Även en hel del frukt,grönsaker och bönor/linser åker ner.
Och till sist, var inte oroliga jag tar fortfarande tillskott som D-vitamin och nu också b12!



// Vego-Martin

13 kommentarer:

  1. Som en nyligen LCHF-konvertit kan jag inte begripa varför man skulle vilja lämna alla fördelar med att driva motorn på fett, men välkommen tillbaka till sockerdippar och sämre uthållighet! =) Ska bli kul o läsa vad du vinner på detta experiment!

    SvaraRadera
  2. You're welcome!
    Tycker själv det ska bli intressant. När man började med LCHF fick jag liknande kommentarer fast tvärtom, "Nu kommer du inte orka träna", "Utan kolhydrater funkar inte hjärnan" osv. men fortsatte ändå.  Har väl alltid sett mig som lite utav en rebell ;)
    Svårt att se det så svart och vitt - det finns studier/idrottare som kör bådadera och vinner.

    Själv vill jag se hur jag själv reagerar och utvärdera därefter!

    SvaraRadera
  3. I våras bytte jag också till HCLF från lowcarb-Paleo efter att ha läst Michels blogg. Jag märkte positiv skillnad och testade en massa olika varianter under några månader tills jag kom fram till en bra blandning som passar mig.

    SvaraRadera
  4. Tarahumara-indianerna sägs ju äta nästan bara kolhydrater. Funkar det för dem så...

    SvaraRadera
  5. Hej @google-4de0137b26b54337a1e6bc7ab1f80067:disqus !
    Ska jag vara riktigt busärlig var det faktiskt efter att även hittat din kostfilosofi jag blev övertygad om att testa high carb :)

    SvaraRadera
  6. Ja det är kul o experimentera med kosten, har själv testat veganism ett år men det var för mycket stök o bök. Har kört LCHF 1,5månad nu så jag har precis börjat. Men har märkt att jag har mycket bättre uthållighet när jag är ute o springer och inte problem med blodsockerdippar och hunger som jag hade med kolhydrater. Då var jag slav under bars och sockervatten, nu kan jag pinna på i två timmar och vara lika glad för det =) To each is own och jag tänker inte bli någon fettpredikant som många tenderar att bli. Men jäklar vad fel alla hade som också sa att jag inte skulle ha någon energi eller bli tjock! Jag har mer energi än någonsin och mår kanon!

    Har inte vågat på mer barfota efter Malmöloppet, får först ha Lidingöloppet avklarat. Kommer däremot springa det i mina Fivefingers, och det är nära nog för min del. Sen blir det mer barfota så länge temperaturen tillåter.

    SvaraRadera
  7. Ha, kul att höra! Har själv nämligen gått över till nästan bara vegetariskt och "all the carbs you can eat"-diet. Det som drev fram det var att när jag började springa BF, kände jag mig... tung, liksom. Det blir ju mer påtagligt, när vartenda hekto vilar direkt på ens fotsula, typ. Det blev som ett naturligt nästa steg, att äta mindre energirik kost (en massa grönsaker, linser och bönor), har gått ner 5 kg och fortsätter. Känns hur bra som helst! 

    Ska kolla den där bloggen du nämner, lustigt att det finns fler som håller på sådär.

    SvaraRadera
  8. Hej! Tack för din kommentar! Ja, som du säger, kul att det är fler som äter så här :)
    Hur länge har du hållt på?

    SvaraRadera
  9. [...] == "undefined"){ addthis_share = [];} Vissa av er trogna läsare kanske undrar hur det gick med mitt kostbyte för lite mer än två månader sedan? Jag äter nu en vegetarisk låg-fett/hög kolhydrat kost.  [...]

    SvaraRadera
  10. Lite nyfiken på bilden på bananerna. Trodde alla medvetna Malmö bor bojkottade Dole efter filmen Bananas. :)

    SvaraRadera
  11. Skyller på att jag inte sett filmen än ;)

    SvaraRadera
  12. Sista experimenten jag gjorde med lågkolhydrat var i januari 2009, fungerade inge vidare då heller ihop med min träning. Det var det sista av flertal tester, som alla sänkte mig. Visst jag gick ner i vikt varje gång (deffning var ju en del av projekt). våren 2010 testade jag med 50% kålisar och det fungerade mycket bättre; både träning, deffning och - detta är det viktigaste - hållbarheten, hur länge jag höll en lägre fettprocent än tidigare.
    En av de mer kända inom lågkolhydrat på webben för några år sedan var Anthony Colpo http://anthonycolpo.com som också migrerade, och blev mer eller mindre högkolhydratätare. Många tycker han är en bråkstake, personligen tycker jag han är underhållande,  en retsticka som skriver många intressanta artiklar. Han skrev They´re all Mad http://www.thefatlossbible.net/They_Are_All_Mad.pdf  en riktigt svängig sak som är värd att läsa (speciellt i Sverige i dessa tider).Men jag vill också ha sagt att för vissa fungerar det uppenbarligen att avhålla sig ifrån kålisar och smälla i sig stora mängder fett. Men icke för mig.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Tjena @9b4eb1915087304d963ff7647a8fdd32:disqus !
    Ja, det verkar som det är fler som hoppar av fett-tåget numer.
    På tal om roliga kost-personligheter kan jag då tipsa om "Durianrider" aka Harley Johnstone. en galen australiensare och tillika rå-frukt-vegan. (http://www.youtube.com/user/durianriders)

    Det är intressant det där med kost ;)

    Vi borde ta den där rundan i Pildammarna någon dag btw!

    SvaraRadera