torsdag 1 september 2011

Trelleborgsloppet 2011

Här kommer en kort berättelse om 2011 års upplaga av Trelleborgsloppet.
Jag sprang loppet förra året och det var minst lika trevligt denna gången!

Chippet är av en platt modell och jag fäste det med hjälp av ett kardborreband runt vänster fot.

[caption id="attachment_1850" align="aligncenter" width="179" caption="Trelleborgsloppet 2011 - Chippad och klar"]Trelleborgsloppet 2011 - Chippad och klar![/caption]

Regnet hängde i luften men fram till start hade det fortfarande inte fallit en droppe.
Tompa som brukar springa loppet var också där. Hans farsa hade varit sjuk samma vecka och ställde inte upp i år.

Jag och TompaStarten av 10km hade redan gått och efter en halvtimme var det dags för oss som skulle springa 5km.

[caption id="attachment_1851" align="aligncenter" width="179" caption="Minuter till start"]Trelleborgsloppet 2011 - Minuter till start[/caption]

Starten gick och iväg for vi.
Det börjar med ett varv runt idrottsplatsen för att sedan svänga ut och vidare.
Det kändes riktigt bra och det var inte lika tungt den första biten som jag brukar uppleva det som. Förra året skildes jag och Tompa åt ganska tidigt men i år hängde jag på honom ett bra tag. Underlaget kändes lätare än förra året också - sulorna är med andra ord rätt härdade.

Strax innan halva sträckan såg jag en bekant löpare - det var Mats som jag fick skjuts av från Kåseberga härförleden. Vi växlade ett par ord och önskade varandra lycka till.

Efter halva sträckan började det dock bli lite jobbigare. Den där berömda "väggen" man hört talas om började infinna sig. Jag tror att jag bl.a. druckit helt för lite vatten inför detta loppet. Det var även ganska tryckande och kvalmigt väder. Strax innan 4km började jag även bli något yr! Aldrig hänt förut. Jag började gå lite grann i ett par omgångar. Jag kände att detta nog skulle bli ett lågvattenmärke vad gäller tid men försökte kämpa på.
Framåt sista biten mindes jag dessutom att sträckan gick lite annorlunda förra året - det var en liten extra runda runt slutet som fick mig att tappa suget något.
Jag kom trots allt till slut i mål i full karriär.

[caption id="attachment_1849" align="aligncenter" width="300" caption="Upploppet"]Trelleborgsloppet 2011 - Upploppet[/caption]

Efteråt kom ett bakslag.
Tomas farsa hade kollat på resultatlistan och jag fanns inte med! Chippet hade antingen varit defekt eller på något sätt missats att registreras.
Då tyckte jag dessutom att jag försökte vara noggrann med att trampa på de dubbla mattorna med sensorer vid mållinjen.

Som tur var hade jag slagit igång Runkeeper och tack vare den fick jag en uppfattning om resultatet.

[caption id="attachment_1856" align="aligncenter" width="300" caption="Trelleborgsloppet 2011 - Runkeeper"]Trelleborgsloppet 2011 - Runkeeper[/caption]

Trots att jag tyckte mig göra ett till hälften dåligt lopp blev det ändå personbästa på tiden 31:39 ! (förr 31:59)
Ska man vara riktigt petig tror jag man kan dra av åtminstone 20, kanske 30 sekunder eftersom jag glömde stänga av Runkeeper men eftersom det blir svårt att gissa får detta resultat stå.

Efter målgången hittade jag en skön lervälling att svalka tasarna i.

[caption id="attachment_1853" align="aligncenter" width="179" caption="Svalkande lerpöl"]Svalkande lerpöl[/caption]

Nu blickar vi framåt och i helgen är det dags för Malmö Barefoot Run! Det har kommit in en hel del anmälningar sedan förra helgen och har du inte anmält dig än är det hög tid!

2 kommentarer:

  1. Sounds like a good race. Congratulations on your new PB!

    SvaraRadera
  2. Grattis till PB och ett bra lopp!!

    SvaraRadera