söndag 11 september 2011

Malmö Barefoot Run 2011

Nu är det en vecka sedan ca. 36 personer samlades i Pildammsparken och sprang barfota i ett av de första och säkert största barfotalopp i Sverige hittills - Malmö Barefoot Run!

Jag hade tillsammans med Anders och Roger på Fotkultur samt Göran på Feldengood planerat och förberett loppet under ganska lösa former cirka två månader innan.

Innan vi visste ordet av var dagen kommen.
Jag, Anders och Göran träffades ett par timmar innan start och rekade banan.

[caption id="attachment_1891" align="aligncenter" width="155" caption="Göran märker upp"]Malmö BArefoot Run 2011 - Göran märker upp[/caption]

Kanske lite mjäkigt att sopa spåret men vi ville att så många som möjligt skulle kunna springa utan för mycket obehag!
Göran hade med sig sprayfärg och sprejade pilar vid strategiska punkter.

Det gick snabbare än vi trott så vi hann med en liten fika innan folk dök upp.

Folk trillade in i en strid ström. Ungefär 50 personer var anmälda och nästan 40 dök upp vilket var bra uppslutning med tanke på att det var gratis att medverka.

Jag träffade ett par vänner från nätet  vilket var kul. K-G Nyström var en av dem och även den äldsta. K-G springer ofta väldigt långt men även en hel del barfota. Helgen innan hade han avverkat 24h i Skövde (med kryckor).

Malmö Barefoot Run 2011 - KG och Anders

Vi körde uppvärmning med POSE-coachen och VivoBarefoot instruktören Claus vilket var ett uppskattat inslag!

[caption id="attachment_1889" align="aligncenter" width="179" caption="Claus visar "fotballen" (framfoten på danska)"]Malmö Barefoot Run 2011 - Claus visar "fotballen" (trampdynan på danska)[/caption]

Vi hade sedan innan planerat starten till kl 13:00 utan att veta om att det gick ett annat barfotalopp samma dag i Umeå. Hade vi startat lite mer än en timme innan hade vi varit först i Sverige!
De hade dock planerat sitt lopp före oss så det var väl inte mer än fair att de var först ;)

Klockan 13:00 gick starten. Vi hade ingen startpistol så Göran klappade igång det hela.

Hela klungan for iväg och jag drog iväg i allt för snabb hastighet. Det var riktigt häftigt med så många barfotalöpare på en gång!

Malmö Barefoot Run 2011

Jag hade gått ut allt för hårt och kroknade nästan redan efter typ tre varv. Men vad gjorde det när man hade så många trevliga personer att prata med på vägen :)
Nu minns jag tyvärr inte namnet på alla men jag promenerade ett halvt varv med en dam från Gotland, numera boende i Arlöv. Hon hade också läst Born to Run och börjat springa barfota. Hon höll även på med orientering.

Jag har en arbetskamrat på jobb som fottar en hel del. Vi hade sedan innan planerat att ta lite bilder på mig som jag skulle kunna använda på bloggen eller vid intervjuer. Jag har ju inte så många bra när jag springer...
Han fottade även en del av loppet och ni kan kolla bilderna på Dicks blogg

Efter fotosessionen fick jag syn på Anne-Mari från Funbeat och hakade på för något varv till. Hon tyckte att banan var riktigt fin, långt ifrån det grova underlaget från hennes vanliga runda hemmavid. Stort grattis till barfota längdrekord förresten, hela 65 minuter avverkade hon, bra jobbat! :)

När vi kom tillbaka till startområdet var vi sist framme och folk hade börjat bege sig hemåt.
Anders och Roger hade skrapat ihop flera finfina priser som lottades ut bland de som anmält sig och var på plats. Bland annat skor från Merrell, VivoBarefoot och även den svenska översättningen av Born to Run.

Jag stannade en stund till och pratade med de som var kvar innan jag begav mig hem.

Dagen var en riktig succé i det stora hela. Det roligaste var att höra kommentarerna från de som aldrig sprungit barfota förr. Man kunde se i deras ansikte vilken "a-ha"  upplevelse det var! Riktigt fint :)

Stort tack till alla er som kom och gjorde dagen till vad den var, ni rockar!

Fick ihop en intervju med K-G också;

[youtube id=http://www.youtube.com/watch?v=b4_TWTQdy3o]

//Martin

ps. Ni kan hitta fler bilder och även en liten underbar liten filmsnutt inspelad av Ellen från Danmark på Malmö Barefoot Run's Facebooksida

2 kommentarer:

  1. Tack!

    Tack för det fina sällskapet på det sista varvet och tack för att du ordnade ihop ett så bra lopp!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack själv!! Det var superkul!
    Coolt att du sprang övern en timme barfota!

    ....Skönt att det finns fler som inte "joggar" i 5min-tempo :)

    SvaraRadera