onsdag 11 augusti 2010

Armhävningar

Jag har aldrig gillat att träna.. Kan inte ens tänka tanken att besöka ett gym (även om jag kanske kommer göra det till vintern för att hålla kondisen...återkommer i frågan..).
Vad gäller vanliga "hemmaövningar"; armhävningar och sit-ups har jag försökt några gånger utan att riktigt komma igång. Mina handleder, framförallt min vänstra har efter år av datorknappande blivit svaga och förslappade.

När jag började springa började jag även, lite parallellt försöka mig på just armhävningar. Jag minns mitt första försök som blev en halv ungefär.. På väg ner blev det en krash och handleden gav med sig direkt (dessutom hade jag inte riktigt musklerna att häva mig upp heller..).
Det blev försök med knäna i backen för att avlasta men det gick inget vidare :(
Jag lade ner idén ett tag men återkom när jag fick syn på sådana där "handtag" på Stadium:


Tack vare dessa kunde jag åtminstone klara av att göra ett par häv utan att handlederna kreverade..
Jag fortsatte att göra armhävningar på knä och det gick framåt. Jag provade då och då med att göra dom utan handtagen men handlederna (speciellt den vänstra) ville inte riktigt vara med.

Eftersom handlederna inte blev bättre googlade jag efter handledsstärkande övningar.
Jag hittade en sida där man föreslog stretchövningar för händer och handleder... Tyvärr hittar jag inte sidan men övningarna jag gör är följande:

*Med fingertopparna mot varandra pressa ihop händerna och tryck ut fingrarna.

*Håll ihop händerna (handflatorna ihop fingrarna utsträckta) och pressa ner. Gör sedan samma sak fast låt fingrarna peka rakt fram och pressa mot dig.

*Håll ihop händerna som i förra övningen och pressa bak fingrarna på motsatt hand om vartannat.

Jag hade föga förhoppningar om att detta skulle hjälpa eftersom jag trodde jag behövde mer styrka i handlederna. Det visade sig dock att smärtan kom av att de var för stela...
Redan efter en vecka (gjorde övningarna en-två ggr per dag) kunde jag göra armhävningar på knäna utan att få ont. Efter ytterligare någon vecka kunde jag göra riktigt armhävningar utan att ha ont! Givetvis inte fler än ett par stycken. Det kändes även att jag blev trött i handlederna men smärtan uteblev.

Ni som följer mig på twitter eller läser min träningskalender på funbeat ser att jag börjat ett nytt projekt, kunna göra 100 armhävningar.

Jag blev inspirerad när jag läste i badgears blogg om hans väg till 100 armhävningar. Att göra hundra armhävningar låter helt sjukt omöjligt tänkte jag men efter att ha kolla sidan http://hundredpushups.com/ (och även såg att där fanns en iPhone app) Så drog jag igång! Efter att ha kört några veckor klarade jag igår 81 stycken (uppdelat i 16,17,14,14,20ggr med vila emellan).

Dagens fråga: Vad kör du för träning förutom löpningen?

6 kommentarer:

  1. Jag har lite samma problem.
    Sitter framför datorn hela dagarna. Det ger inga feta biceps.
    Har insett att träning skall vara kort för att jag inte skall tröttna. Nu har jag skivstång/hantlar i sovrummet som jag lyfter 3x2min ibland.

    SvaraRadera
  2. Ja, det måste va något sådant om jag inte ska tröttna också. Det ska gå snabbt och kunna göras hemma.
    Dock är jag inte ute efter feta biceps utan mer komma i sjysst form. Stora muskler väger och då blir set jobbigare att springa :P

    SvaraRadera
  3. Min träning är ungefär 30 mil löpning per månad och 6-8 timmars styrketräning. Ibland tränar jag vila, och så tränar jag på att äta. Resultatet är fina käkmuskler, starkt struphuvud, bra liggställning i soffan, raskare ben och klent huvud.

    Fast armisar är inte nån bicepsövning, det är träning för triceps och bröstmuskulatur, samt när man kör hårt så tar det en del i buk och rygg. En smula coreövning sas. Vilket man kan ha fördel av vid löpningen. Och det fina med armisar är man kan variera övningen så enormt mycket. Ett snabbt, lätt och enkelt sätt att ta ut sig totalt på - det gillar jag.

    SvaraRadera
  4. Jäklar vilken utveckling! Grattis! :)

    Jag springer och åker inlines (med stavar ibland), och gör balansövningar på balansbräda samt lite bålstabilitetsövningar ibland.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt kul med barfotalöpning. Men känner sig fri på något sätt. Hoppas du kommer igång med gymträningen. Det är ju viktigt att ha en stark bål och starka vader när man springer.

    SvaraRadera
  6. Ja eller hur?? Det är stor skillnad på minimalistiska skor typ VFF och helt barfota. Som du säger, man känner sig fri :)

    SvaraRadera