fredag 13 augusti 2010

Tävlingsspringa på historisk mark

Imorgon bär det av till Kåseberga och Kåsebergaloppet. Bansträckningen går bl.a. förbi fornminnet Ale Stenar. Loppet har två sträckor; 10&5km. Jag valde 5km då jag inte riktigt känner mig i form för en hel mil än. Jag har hört att där dessutom är lite backigt runt Kåseberga... :)

Planen och målet är varken mer eller mindre än förra loppet vilket är att komma i mål. Gärna springandes hela vägen.

Eftersom vädret är ganska ostabilt och väderhycklarna ändrar sig timme efter timme blir det till att vara rejält rustad.
Jag har inte bestämt mig om jag ska springa i sandalerna eller VFFän.. Jag funderade först på att springa barfota men det kommer troligen vara fuktigt. I videon (se nedan) ser man även att det kommer vara ett par sträckor med lite ruffare underlag. Vill inte slita sulorna i onödan (trelleborgslopet nästa nästnästa helg, hoppas på barfotapremiär då!) .

Fördelarna med sandalerna är att de är väldigt luftiga och sköna. Däremot riskerar man att få in småsten. Skulle det dessutom regna finns ju risken att "halka runt" i dom. FiveFingersen är ju ett säkert kort men om dom blir blöta är jag rädd att jag trampar upp ett par rejäla blåsor.

Min polare Tomas bestämde sig i sista stund för att även han ställa upp vilket innebär att jag får åka med honom (=slipper åka tåg& buss).

Kommer troligen twittra lite under dagen om hur det går (och om iPhonen behagar att fungera..)

Här är en liten video från 5km-rundan. Håller tummarna för att vädret blir något liknande...





1 kommentar:

  1. Spännande! Om du inte bestämt dig än låter det som att Fivefingers är det bästa valet. Har du fått blåsor av dem innan eller av andra skor? Låter inte helt bra att få blåsor av kortare sträckor (även om såklart 5 km kan kännas skitlångt, inkl. för mig just nu hehe) :)

    Lycka till imorrn! Ska bli spännande att läsa om loppet imorrn :)

    SvaraRadera