lördag 4 juni 2011

Barfotabarn får starkare fötter

[caption id="attachment_1556" align="aligncenter" width="640" caption="Jag och Marcus efter dagens barfotaintervaller i Pildammsparken"][/caption]

..Löd rubriken i dagens Sydsvenskan (Del A 2011-06-04).
Däremot var budskapet lite tudelat. Det är fotterapeuten Christine Fritzon som blivit intervjuad - Spring barfota så mycket det går! säger hon och det kan åtminstone jag hålla med om. Sedan läser man i första stycket i artikeln att hon uppmanar föräldrar att köpa "fotriktiga" skor som är väl uppbyggda i hålfoten. Hon ger inte mycket för det populära basketskorna i tyg som är helt platta.
-Har man möjlighet att springa barfota så är det toppen för fötterna (citat).
Hon påpekar att man också härdar fotsulorna genom stimulansen man får av att vara barfota och stärker fötterna.

Ja, vad säger man.. Budskapet är till största delen pro-barfota vilket jag gillar och vem vet, det kan ju vara så att artikelförfattaren missuppfattat eller felciterat. Hur funkar annars logiken om fötterna fungerar bäst barfota men att man ska ha "bra" skor med väluppbyggda hålfötter?

Uppdatering: Det var ett reportage med samma fotterapeut på TV4 igår: http://www.nyheterna.se/1.2164306/2011/06/04/barnfotter_mar_bast_utan_skor

Dagens övningar innefattade i övrigt intervaller i parken med Marcus. Jag har inte kört med intervaller innan. Kanske för att jag inte gillar när det är tungt och motigt ;) Det är nog ändå det som krävs om jag ska komma någon vart med löpningen. Om inte annat för att höja hastigheten något.
Två veckor kvar till Malmömilen!

//Martin

2 kommentarer:

  1. Det är egentligen så självklart att barfotabarn får starkare fötter. Det är bara svårt att hålla på det enkla och naturliga, när folk proppas fulla med reklam. Hoppas att denna artikel och forskningsresultat får fler föräldrar att uppmuntra barnen att gå barfota.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för din kommentar! Jag instämmer till fullo.
    Bra och informativ sida du har!

    SvaraRadera