fredag 10 juni 2011

Fredagsmys och transportlöpning

Har precis lyckats söva lillkillen i vagnen efter en timmes gråt och skrik. Frugan är på samkväm med jobbet och jag fick chansen att få lite kvalitetstid med knodden.

Veckan som gått har inte bjudit på så jättemycket löpning. Det blev en runda i Måndags i bokskogen i Torup men fram tills idag har det varit låg intensitet.
Däremot har jag passat på att promenera barfota till och från jobb ett par dagar nu i veckan(från tågstationen och inte hela sträckan från Malmö till Lund..). Lite lustigt att gå hemifrån barfota och ta på skorna när man kommer till jobb ;)
Jag har tidigare kunnat gå barfota hela dagarna på jobb men nyligen sattes det stop för det... Det hade verkligen varit kul att kunna spendera en helt vanlig dag barfota, speciellt nu när det är varmt!

Det lustiga är att jag är klart sämre på att promenera barfota än att springa. På två dagar avverkade jag kanske mellan 5-7km sammanlagt och fötterna var påtagligt medtagna. Blåsorna kändes nära men fötterna klarade sig. En tanke är att jag åstadkommer mindre friktion vid löpning då foten rör sig mer rakt ner i backen än med en svagt vridande moment i min gång.

Idag provade jag transportlöpning hem från tågstationen. Kan nog bli en framtida hit. Man spar tid och får in träning i den dagliga rutinen!

Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. I agree with you about running barefoot being easier than walking barefoot. I was surprised when I first noticed that. I think you're right about there being less friction when running. Perhaps we're also more mindful of proper foot placement.

    SvaraRadera