lördag 11 juni 2011

Tips på minimalistiska sandaler / inneskor?

Eftersom jag inte längre kan gå barfota på jobb måste jag nu hitta något bra alternativ till innesko. De bör helst vara i form av en sandal eftersom jag lätt blir svettig om fötterna.
Efter att ha bläddrat igenom mina rss-feeds såg jag en recension av TeVa Zilch hos Living Barefoot. Sandalen marknadsförs även som en "löparsandal" vilket är ett plus.
Efter en googling hittade jag en svensk recension hos Aktiv Träning där även det hutlösa priset på nära 900;- kunde meddelas.

Ett alternativ är ju flip-flops  eller ett par huaraches , men de ser lite väl spartanska ut tycker jag...

Vad säger ni kära läsare, har ni några bra tips? Kravet är att sulan inte får ha en höjd häl / klack och att det är bra ventilation.

18 kommentarer:

  1. Hoppas du får något bra tips! :) Min sambo är också ute efter ett par innesandaler som man kan gå med strumpor i på jobbet.

    SvaraRadera
  2. FiveFingers skulle inte funka? Typ dessa: http://www.rockcreek.com/vibram/fivefingers-moc/19805.rc?catId=vibram&mainCat=&subCat=

    SvaraRadera
  3. Hej Björn, tack för tips!
    De ser onekligen intressanta ut men de VFF jag har provat har alltid blivit sunkiga efter ett par timmar oavsett modell  :(

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas på många bra kommentarer! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har ett par terra plana (vivo barefoot) dylan black som vardagsskor, de är oerhört sköna och dessutom rumsrena nog även när jag tassar omkring på banken som konsult.

    SvaraRadera
  6. Senaste evo-skon för 600 på fotkultur, med mycket öppet för ventilation och ganska lätta kanske, har inte hunnit testa själv än. Också intresserad av detta.

    SvaraRadera
  7. Snygga! Har ett par Aqua själv. Tyvärr blir även de för varma, funkar bäst i sub 0-gradigt :)

    SvaraRadera
  8. Hej Björn!
    Bra tips! Jag har ju faktiskt provat ett par ultra och de satt helt ok. Luftiga är dom också. Blir att spåna på ett par sådana kanske!

    SvaraRadera
  9. Jag rekommenderar luna sandals.

    Varför kan du inte gå barfota på jobbet längre?

    SvaraRadera
  10. Det gillades inte av alla där, kom in klagomål ... Riktigt tråkigt faktiskt. ;(

    Lunas är snygga men lite för minimalistiska till utseendet. gärna något man kan ha strumpor i.

    SvaraRadera
  11. Kanske gillar du sanuk.com skorna. Jag har ett par av deras sadaler. De är som flipflop med tyg på och man kan ha de som slip in om man lägger ned bakkappan. Funkar med strumpor i lite varma dock. Själv använder jag luna equus på jobbet och de är eleganta som sandaler jag tycker att det är ohämlikt om du inte kan vara barfota i sådana typer av sandaler. En kvinna hade säkert gärna fått gå barfota i sådana det hade nog bara uppmuntrats och varit elegant. :-)

    SvaraRadera
  12. En annan möjlighet kan vara Zemgears "sockiplast" http://zemgear.com. De är visserligen väldigt täckande, och de jag beställt har inte kommit fram ännu, så jag är inte 100 på hur bra de andas. Jag gillar att de inte är så dyra, vilket gör att jag kunde köpa ett par till 5-åringens snabbväxande fötter...

    SvaraRadera
  13. definitivt intressant! inväntar recension ;)

    SvaraRadera
  14. jo jag vet, döstörigt!
    ska kolla in sanuk, tackar!

    SvaraRadera
  15. Jag klarar inte av syntetmatrial alls, då känns det som att fötterna brinner upp.
    Så jag siktade in mig på dessa finingar. http://www.softstarshoes.com/
    Dem kostar också en del. Kanske kan man sy upp egna sådana??
    Här finns utförlig recension: http://www.barefootrunner.com/2009/03/review-soft-star-leather-mocs/

    SvaraRadera
  16. Christian Österlind15 juni 2011 kl. 12:12

    Merrell Barefoot Tough Glove (http://www.runningandrambling.com/2011/06/merrell-barefoot-tough-glove-review.html) kan eventuellt vara ett lite snyggare alternativ, vet inte hur bra ventilation det ar i dom dock.

    SvaraRadera
  17. Hej Melinda!
    Jag har också sneglat på softstars skor och som du skriver är de lite dyra tycker jag. Egentligen bara en "huarache" med ovandel typ.

    Jag blir också jäkligt svettig i syntetskor :(

    SvaraRadera
  18. Hej Christian!
    Tack för tipset, snygga!

    SvaraRadera