söndag 5 juni 2011

Recension - Merrell Trail Glove



Först av allt vill jag tacka Anders och Roger på Fotkultur som försåg mig med ett par Trail Gloves för utvärdering!

För er som inte orkar eller vill kolla videon summerar jag lite kort i slutet av inlägget.







 

Några bilder
[gallery exclude="1572"]

Summering:

Merrells Trail Glove är nog de absolut skönaste skor jag gått i, vanliga som "barfota"/minimalistiska.
De är möjligen inte de mest minimalistiska trots sin tunna sula, Fivefingers KSO/Classic är till exempel ett bättre alternativ om man vill ha mer "känsla". Till Merrells försvar är Trail Glovesen terrängskor och den mönstrade sulan har bättre grepp.

Fördelar:
*Bra och följsam design  (sitter som en handske!) vilket minimerar risken för stukningar.
*Luftig och välventilerad ovandel.
*Stabil sula för obanad terräng utan att för den delen tappa markkänslan.

Nackdelar:
*Den tajta passformen kan skava i hålfoten om man har en bred fot
*Inte så minimalistisk som andra "barfota" skor. Sulan kan uppfattas som för tjock.
*Priset (~1100;-) är i saftigaste laget.

7 kommentarer:

  1. Kul recension! :) Min sambo Fredrik varvar mellan dessa och VFF Speed. Tror dock Merrellsen är hans favorit :)

    SvaraRadera
  2. Tack Dessi! Det är kul med recensioner. Man får anledning att fotta och redigera film och bild :D

    Tror nog att Merrellsen kommer bli trogna följeslagare framöver!

    SvaraRadera
  3. De såg lite tjocka ut för min smak .. är en trogen VFF KSO kille

    SvaraRadera
  4. Yes, KSO:n är mycket tunnare. Denna påminner mer om Speed eller någon av de andra grovmönstrade VFF.erna.
    Sedan är passformen helt annorlunda också.

    SvaraRadera
  5. Rickard Blomkvist11 juni 2011 kl. 09:27

    Tack för recensionen. Ska beställa hem ett par från Addnature på prov. 799:- där nu. :)

    SvaraRadera
  6. Sebastian Pemsel11 mars 2013 kl. 11:22

    För er som precis som jag surfade in här ungefär 2 år efter recensionens skapande kan jag tillägga att jag nyss varit ute på min första runda i trailgloven. Har sprungit i fivefingers sen 2010 och har nu blivit trött på de kalla tårna och de ömmande trampdynorna relaterat till den överdrivna sandningen av våra vägar.

    Bortsett från att skorna sitter fint, "som en handske" på foten tycker jag att de, vilket kanske är självklart påverkar foten på ett annat sätt än vffs:en. Jag sitter här svettig med verkande vader, en känsla som jag inte haft sedan jag var en ovan vff löpare. Under löpturen domnade även högerfoten något vilket eventuellt kan relateras till hård snörning. Detta må vara individuellt, men ändå.

    Något som förmodligen däremot är representativt för den breda massan är att jag tycker skornas grepp på is var betydligt sämre än vff:sen. Väldigt svårt att springa på halt underlag; varning, varning. :)

    Kul med en barfotablogg förövrigt, keep it up! :)

    SvaraRadera