onsdag 15 juni 2011

I valet eller kvalet...

....Om jag ska springa Malmömilen på lördag eller inte.
Jag transportlöpte hem från stationen i måndags. Hela dagen hade vänster ankel varit lite stel. Ingen smärta eller så, bara lite stel.
Jag passade på att springa förbi Runners Store för att hämta ut nummerlappen. Av någon konstig anledning får jag aldrig betjäning när jag besöker löpar-affärer, jag står och väntar i kassan utan att någon gör en ansträngning om att de snart kommer och hjälper eller liknande. Jag kom förvisso barfota men tror inte det spelade någon roll.. Hursomhelst, jag såg ett par lådor med kuvert och tog saken i egna händer. Rotade fram mitt kuvert och sprang hem.



På vägen känner jag att det blir aningens stelare. Det känns inte helt bra. Sträckan är knappa 2km så det är inte någon extrem ansträngning. Håller ingen vidare hög fart heller för den delen. Nästan hemma får jag börja gå för det ha börjat göra ont - Tråkigt! Vad beror detta på?? Jag har i och för sig sprungit något mer än vanligt (två dagar på rad bl.a.) men bara strax över 5km inom en vecka. Smärtan sitter runt fotknölen, men även små känningar strax ovanför, vid smalbenet.
Utöver detta märker jag att jag börjar få ett par blåsor under fötterna. Jag trodde mina sulor var så pass härdade vid det här laget.. Jag tror dock det beror på att jag promenerat barfota mer än vanligt utomhus den senaste tiden.
Inte nog med detta, ett litet sår på stortån som inte velat läka visar sig innehålla en nästan mikroskopisk glasskärva som jag gröper ut med en synål.

Det är mycket nu...

Usch, nu ska jag sluta klaga. Jag hoppas verkligen att foten/ankeln blir bättre till lördag men jag har inga större förhoppningar :(

Hittade en övning hos Mobilty WOD som verkar sjysst vad gäller benhinnebesvär. Kanske kan hjälpa mina problem också:

[youtube id=http://www.youtube.com/watch?v=ofhKZ-cmSt4]

7 kommentarer:

  1. Sorry to hear of all those minor hassles. They happen to me once in while, too. I find them very annoying, as they're not big enough to be major factors, but are obstacles nevertheless. Hopefully, everything will settle down in time for your race. (I like the race bib. It's a lot more elegant than any of the bibs I've had!)

    SvaraRadera
  2. Vila till lördag och spring så länge det känns bra

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna för dig! Hg skulle nog valt att inte springa med de besvären och riskera att skada mig allvarligare.

    SvaraRadera
  4. Jag ska ta mig en rejäl funderare. Minsta lilla känning på lördag så får det va..

    SvaraRadera
  5. Thanks! Yeah, I'll rest and see. I'd really like to run the race, having planned it a long time and all..

    SvaraRadera
  6. Viktor Carlsson17 juni 2011 kl. 21:57

    Min erfarenhet av småkrämpor är att de sällan blir bättre av vila, snarare tvärt om. Men du känner givetvis din kropp bäst själv. 

    Om du är peppad på att springa loppet så tycker jag att du ska springa. Med alldeles för mycket framförhållning kommer man ingen vart ;) ( säger killen som är halverst handikappad efter senaste loppet). 

    Det är garanterat ingenting allvarligt och du kommer säkert kunna springa! Håller tummarna.

    /Viktor

    SvaraRadera
  7. Tjena Viktor! Grattis till ultra-tituleringen, riktigt grymt jobbat än en gång!

    Ja, just nu är det 3-1,  springa-ställa in. Det lutar åt att jag åtminstone försöker. Får hoppas att jag har modet att bryta om det går så långt..
    Det gör inte ont nu, mer en känsla av stelhet. Den som lever får se!

    Tack för pepp!

    SvaraRadera