tisdag 12 juli 2011

Barfotabesök!

Barfota Karlsson här!
Är i Skåne, ska vi springa?

Fick ovanstående blogg-kommentar för några dagar sedan. Det var Robert som jag tidigare haft kontakt med via nätet.
Vi har snackat om att springa tillsammans och nu när han befann sig i närheten fick vi minsann se till att träffas!

Robert är lite utav en barfotalöpare extraordinaire, han har nämligen sprungit terräng ultramaran 'Jättelångt' drygt 70km - barfota.

Vi började med att gå till lilla torg här i Malmö och sänka varsin dubbel espresso. Vi snackade om diverse eskapader och äventyr vi varit med om. Jag nämde Malmö Barefoot Run  som jag är med och planerar (jag har knåpat ihop sidan och dammat av mina webbkunskaper ;) ). Robban nappade för övrigt direkt och sa att han definitivt skulle närvara om han kunde.

Vi började sedan knata iväg i lugnt prattempo. Robert berättade om hur han hade börjat med barfotalöpningen och lite om hur han såg på det hela. Han är inne på sitt tredje år som barfotalöpare och känner fortfarande hur kroppen förändras och stärks av att han springer barfota.
Det var en helt fantastisk kväll. Solen sken och det var riktigt varmt ute. Efter bara någon kilometer hade vi dumpat tröjorna och sprang endast i shorts (ja, jag hade ju min ryggsäck, som vanligt)
Robert hade aldrig varit i Malmö tidigare så jag såg till att vi tog en sväng runt Västra Hamnen som gör sig bäst så här på sommaren.

[caption id="attachment_1679" align="alignright" width="184" caption="Robert har hittat Turning Torso"]Robert har hittat Turning Torso[/caption]

Längs vattnet ligger det stora stenar och stenblock på vilka vi skuttade fram . Jag var mindre graciös och valde sedermera cykelbanan. Robban å andra sidan flög fram över stenarna som en ursvensk version av Erwan Le Corre.

Malmö visade sig verkligen från sin bästa sida och vi tuffade fram genom Västra Hamnen, ner till hundrastplatsen och gräsfälten och njöt allmänt av utsikten.


 

 

 

 

Det var förvånansvärt få löpare ute denna kväll. Däremot såg vi två pers med Fivefingers och ett par stycken som sprang barfota i sanden vid vattnet.
Efter att ha tagit oss en bit längs stranden stannade vi till vid en kiosk och käkade varsin glass - inte helt fel kan jag meddela.

Jag började så smått känna av min högerfot så vi taggade ner lite på tempot och tog lite promenadpaus.
Även sulorna hade börjat ömma lite.
Trots detta måste jag nog säga att det var en av de trevligare och behagligare barfotarundorna jag någonsin sprungit.

Vi pratade vidare om hur vi kommit in på barfotalöpning och det visade sig att vi båda blivit 'hooked' efter att ha läst Born to Run :)

[caption id="attachment_1685" align="alignright" width="179" caption="Två barfotatokar"]Två barfotatokar - Projekt Barfota och Barfota Karlsson[/caption]

Vi skrapade ihop runt 11km allt som allt och för min del ett välbehövligt långpass.

När vi kommit tillbaka in i stan skjutsade Robert mig hem (lika bra det, mina sulor var rejält ömma för ovanlighetens skull)

Nu dagen efter ligger jag här i sängen och har börjat min semester! Äntligen tid att spendera quality time med familjen och ta igen sig.

Förhoppningsvis kommer det även bli tid över för spring och blogg!

Jag ser att besökarstatistiken sjunkit en del så jag antar att fler börjat sin semester.

Trevlig sommar alla!

 

//Martin

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar