torsdag 2 februari 2012

Minusgrader och snöflingor i södern

Det har nu skymtats några snöflingor även i dessa delarna av landet. Graderna har gått ner en bra bit under nollan nu och det är riktigt bitande kallt även dagtid.
Gårdagens pass blev replokalen tur och retur. Sandaler dit och nakenfota hem.

Det är bra att försöka tänka på att inte ta på sig allt för mycket kläder så här i vintertid. Ofta klär man sig helt för varmt och kokar över efter ett tag. Tror jag fick till den gyllene medelvägen igår med diverse funktionsplagg i lager.

På ditvägen singlade snöflingorna och det var ganska kallt till en början. Det hade hunnit bli mörkt och jag började lunka fram i skaplig takt. Efter en halv kilometer börjar värmen komma igång och det kändes riktigt behagligt, tänkte för en sekund att det skulle kunna vara en fem, tio grader kallare innan jag hade känt av det.

På hemvägen tog jag av strumpor och sandaler och körde ett hederligt barfotapass hem. Det var till en början hiskeligt kallt och jag funderade på att langa fram sandalerna. Jag gav det ett par hundra meter till och bestämde mig för att fortsätta. Jag kollade aldrig termometern men skulle tippa på minst fem minus. Kan meddela att Malmö Stad har varit duktiga med saltningen av trottoarerna förresten...

Jag testkörde även mina nya reflexband som jag inhandlade på Kjell & Company för ynka tjugo riksdaler - ett riktigt kap :)



Nu dagen efter känns fötterna under omständigheterna helt ok. Tror jag kommer få en liten köldblåsa på en av tårna om jag har otur. Att springa barfota i minusgrader är inget man skojar bort det kan gå riktigt illa om man inte passar sig. Kommer skriva lite om detta i nästa inlägg!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar