tisdag 24 maj 2011

Göteborgsvarvet 2011 (del 1)

Nu har jag hunnit sansa mig lite grann! Det var en spännande och framför allt rolig helg!
Man har ju nästan gått och blivit lite kändis på grund av all uppmärksamhet jag fick under denna helg (tack Henrik som tipsade GP :)  )

För er som missat blev jag intervjuad av Göteborgspostens Webb-tv, Sydsvenskan och återigen av Göteborgsposten som gjorde en uppföljning efter loppet!

Första Göteborgsvarvet avklarat, andra halvmaran i ordningen och barfota hela vägen blev det!

Jag ska försöka summera allt , vilket kan bli en lång historia. Vill gärna få med allt så det blir ett tvådelat blogginlägg, där andra posten kommer handla om själva loppet.
Jag ska försöka ha med lite bilder så ni inte tröttnar..

Nu till storyn.

Eftersom det är så ofantligt många löpare som springer Varvet tyckte jag det lät strategiskt att ta mig upp redan dagen innan. Det känns även gött att kunna sova ut och gå upp i lugn och ro och slippa de där 2-3h det tar att åka upp från Malmö samma dag man springer...

Jag lyckades dessutom få tag i ett hotellrum endast ett stenkast från centralstationen vilket underlättade logistiken.
Det blev dock inte raka vägen till hotellet. Dagarna innan jag ger mig av blir jag kontaktad av en reporter på GP som vill göra ett videoreportage inför loppet. Jag möter upp med honom precis efter jag anländer, spelar in några scener när jag springer barfota och svarar på några frågor.

Se inslaget på GP's Webb-TV

Väl framme på hotellet dumpar jag mina grejer och kollar upp hur man tar sig till nummerlappsutdelningen.
Jag spanar efter folk som såg ut som löpare och hoppar på spårvagn, Linje 1. Spårvagnsföraren hade ingen aning om var jag skulle hoppa av då jag frågade honom om hållplatsen vid startområdet så det fick bli att följa strömmen.

Efter en femton minuter ropar han ändå ut i högtalarna att nästa hållplats var "en av de hållplatserna" man kunde hoppa av på om man skulle till startområdet. Jag såg två herrar som vinkade till föraren och hoppade av. Jag trodde det var någon station till men ville inte chansa och hoppade av.
Väl på backen ser jag att de två inte verkar veta var de ska nånstans. Jag frågar om de möjligen skulle hämta ut nummerlappar och det skulle dom. Efter lite kartletande med GPS:en i telefonen frågar vi till slut en kille som pekar oss i rätt riktning. En lätt 20min promenad...

Vi har sällskap in och hämtar nummerlapparna den ene berättar att han fått startplatsen i 50-års present av den andre och att de nu tränat en hel del inför loppet.

[caption id="attachment_1496" align="aligncenter" width="179" caption="Nummerlappar och chip"][/caption]

När vi fått våra kuvert med nummerlapp och chip har vi följe ut genom mässan och småpratar om lite allt möjligt. Även om det minst 20-25 år mellan oss och vi inte har mer gemensamt förutom att vi ska springa loppet känns det som vi känt varandra länge.
Det är något speciellt med sådana här stora tillställningar ;)

Jag hade tidigare snackat med en jobbarkompis som också skulle springa och bestämt träff på en restaurang uppe i stan. Tiden började rinna iväg och efter vi kommit ut från arenan hoppade jag på spårvagnen och åkte tillbaka.

Just linje 1 gick inte riktigt på rätt håll så jag fick hoppa av på bästa stället och promenera. Det kändes inte helt optimalt att traska så här mycket dagen innan. Inräknat alla turer blev det nog en 90 minuters powerwalkande.

Det blev en hederlig kolhydratladdning i form av pasta carbonara (carborama..) och även en italiensk öl. Som ni kanske vet är jag i vanliga fall lågkolhydratare men efter en längre period av fuskande och lättja har min kosthållning på sin höjd kunna kallats kolhydratreducerad. Nåväl lite extra fyllda glykogenlager kan väl inte skada?

[caption id="attachment_1495" align="aligncenter" width="179" caption="Pastaladdning.."][/caption]

Det blev en kort kväll och jag kom i säng i god tid efter en härlig och efterlängtad dusch.

[bambuser id=1672661]


Morgonen därpå vaknar jag redan halv sex (livet som småbarnsförälder..) och kan inte riktigt somna om. Jag känner mig lite nervös. Hur ska det gå? Kommer ben och fötter hålla? Det känns helt ok i kroppen men man vet aldrig..
Klockan blir åtta och jag beger mig ner i lobbyn och in till frukostbuffén.
Det blir två rundor varav nummer två ser ut som bilden nedan.


 

Klockan 12 måste jag checka ut från hotellet och tänker att det är lika bra att bege sig till startområdet.
Denna gången åker jag hela vägen fram till Marklandsgatan.

Det är redan en massa folk på plats, första starten går redan 13:30.

Jaha, och nu då? Det är lite mer än två timmar till start. Kanske skulle käka något? Visst ja, har bara kort med mig och inga kontanter... Aja, jag är ju inte speciellt hungrig ändå..
Jag står och tittar på storbildsskärmen där kommentatorerna presenterar lite olika fakta och intervjuer.
Plötsligt ser jag två bekanta nunor, det är grabbarna jag hämtade ut nummerlapparna med som kommer gående. Vad är oddsen? Vi snackar lite och går sedan och byter om.

[caption id="attachment_1500" align="aligncenter" width="179" caption="Två coola katter!"][/caption]

Tyvärr snappade jag aldrig upp vad de hette (tror de kom från Lindesberg) men det är snubben i grönt som precis  fyllt 50 i alla fall :)
Hans hurtige kompanjon berättar att han sprang mycket förr men har haft ett långt uppehåll. Många Göteborgsvarv och maraton hade han avverkat, inklusive startat i 'elit' klassen på Göteborgsvarvet när det begav sig!
Vid omklädningsområdet närmar sig en snubbe med solglasögon. Han frågar om det är jag som ska springa barfota idag. Det visar sig vara Cykel-Alex som jag stött på via Twitter. Alltid kul att träffa folk IRL :) Hoppas ditt lopp gick bra!

 

Det dunkar hög musik och uppvärmningspassen avlöser varandra. Det verkar vara en kort spellista och Twisted Sister - We're Not Gonna Take it återkommer med jämna mellanrum. Det är nu rejält med folk på plats.

Tiden går och det börjar bli dags att bege sig till startfållan...

Fortsättning följer!

7 kommentarer:

  1. Good to see your report. The race sounds like great fun. I look forward to reading Part Two!

    Alan

    SvaraRadera
  2. Otroligt starkt! Nästa år kanske du kan ta en mara?

    SvaraRadera
  3. Spännande! Ska bli kul att läsa om själva loppet sen :)

    SvaraRadera
  4. Stort tack @openid-60464:disqus  !
    Jag fnular redan på om jag rent av ska ge mig på sthlm nästa år :)

    SvaraRadera
  5. Skrämmande, tänker jag, finns det verkligen såna som är 50 år och springer. Det tror jag inte på...  Grattis till halvmaran.

    SvaraRadera
  6. [...] Projekt BarfotaOm (första versionen)Lopp2010Tider & PBRön & StudierLänkarKontaktLive← Göteborgsvarvet 2011 (del 1)Göteborgsvarvet 2011 (del 2) Postat den 26 maj, 2011 av Projekt BarfotaHär kommer del 2 av min [...]

    SvaraRadera
  7. Tackar @twitter-19142025:disqus  !

    SvaraRadera