lördag 2 april 2011

Fredag

Äntligen slut på veckan och tid för avslappning. Med en liten 3,5månaders baby här hemma blir vardagen lite mer av en utmaning än den var tidigare ;)

Igår sprang jag en tur i ett nerregnat Malmö. Sträckan blev den sedvanliga ~2,5km rundan runt kvarteren. Det var ett tag sedan jag plaskade runt på blöta trottoarer nu efter vinter och kyla. Det är ju ingen värme att tala om än vilket bidrar till aningens mer "känsla" under sulorna. Det kändes lite mer än vanligt under just trampdynorna vilket oroade mig lite, men jag drog på.
Efteråt visade det sig att det nog bara var kombinationen kyla och väta som fick sulorna att kännas möra. Nu dagen efter är de helt ok igen - något jag märkt skillnad på från i början när sulorna fick blåsor och kändes som de skulle trilla av.

Idag har jag fått lite extra trafik till bloggen efter att ha blivit länkad av Vibram FiveFingers Europe på facebook. Jag och sambon gifte oss förra helgen, iförda FiveFingers, vilket uppskattas av nämnda företag :)

För övrigt har det inte hänt speciellt mycket. Jag ska försöka att köra mer frekventa löppass nu fram till Sydkustloppet och göra mitt bästa för att hålla/bygga formen så gott det går. Jag funderar på att köra enligt Jeff Galloways Run Walk Run metod vilket innebär att man sonika lägger in promenad under löpningen (ex; 10min löpning, 1minut promenad). Detta ska enligt de som vet vara väldigt skonsamt för kroppen och hjälpa vid långa lopp. Tanken är att muskler och leder inte ska jobba för länge i sträck och tröttas ut.
Metoden är även vanligt förekommande vid ultror.

Sist men inte minst,
ni har inte missat mitt nya inslag Spring i 180! ?
För att lättare kunna hålla hög kadens under passen tar jag hjälp av musik i rätt tempo, nämligen 180bpm (eller 90 beroende på hur man räknar). Jag har letat upp ett gäng låtar på Spotify som jag länkar med jämna mellanrum  på Twitter och Facebook.

För att se vilka jag länkat hittills, sök på hashtaggen #si180 på twitter

4 kommentarer:

  1. Jag har också läst om att varva löpning med gång, och ska nog testa på det under kommande vecka. Mitt mål är att kunna vara ute i två timmar då GBGVarvet kan tänkas ta runt 2,5 timme.

    SvaraRadera
  2. Förresten. Bra tips på onödigheternas onödighet! :)

    SvaraRadera
  3. Tjo!
    Ja, min tanke är också något runt 2,5h. Får se hur det funkar i verkligheten :) Jag kollade en online räknare där man kan slå in sträcka samt önskad ratio gång/spring och vid 10/1 löpning/gång skulle jag behöva hålla 6:50 per kilometer om promenadhastigheten ligger på 12min/km.

    http://www.coachdino.org/runwalk.htm

    SvaraRadera
  4. Ja, det är helt sjukt vad dom hittar på :(

    SvaraRadera