lördag 30 april 2011

Sydkustloppet 2011

Puh vad jobbigt!
Just nu ligger jag i sängen och kommer troligen däcka vilken minut som helst..

Tänkte försöka plita ner allt medan det fortfarande är någorlunda färskt.

Min kollega Sara med pojkvän och tillhörande farsa skulle också springa så jag fick åka med dom till starten vid golfklubben i utkanten av Trelleborg.

Eftersom Saras pojkvän skulle köra och ställa bilen vid målområdet  (det hade ordnats med bussar åt dom som parkerade bilarna vid mål)

[caption id="attachment_1375" align="aligncenter" width="300" caption="Tält slås upp vid start"]Tält slås upp vid start[/caption]

Vi var på plats redan innan startområdet öppnade.
Vädret var bra men det blåste lite kallt i vinden.

Min föredetta kollega Lars (http://molnagenten.wordpress.com/)skulle också springa. Han har nyligen fått upp ögonen för minimalistisk löpning /framfotalöpning och rastade sina nya bikilas.

[caption id="attachment_1377" align="aligncenter" width="179" caption="Lars i VFF Bikila"]Lars i VFF Bikila[/caption]

Själv var det ju barfota som gällde.
Ryggan var packad med aquasocks och VFF Speed just in case, vilket skulle löna sig längre fram...
Jag hade dagen till ära reklamtröja från Malmömilen som jag lyckades få via facebook. En trevlig Craft-tröja :)

[caption id="attachment_1378" align="aligncenter" width="179" caption="Glad motionär, halvmarapremiär!"]Glad motionär, halvmarapremiär![/caption]

Det började bra. Starten gick och alla gav sig iväg likt ett förvuxet lemmeltåg längs greenen.

[bambuser id=1617922]


Det var sjysst med lite halvsval vind som höll en tempererad. Gräset var trevligt att springa på och livet var allmänt jättetrevligt :)

[caption id="attachment_1379" align="aligncenter" width="179" caption="Böljande gröna vidder"]Böljande gröna vidder[/caption]

Sedan blev det cykelväg/grusgång och detta mycket utav.
Jag körde slaviskt mitt 4/1 springa-gå upplägg och det kändes bra. Hamnade ganska fort långt bak och sedermera sist.

[caption id="attachment_1380" align="aligncenter" width="300" caption="Gott om lent underlag var det ont om"]Gott om lent underlag var det ont om[/caption]

Jag blev lite konfunderad då jag förberett mig på "sand och strandstigar". Dessa skulle dock inte direkt visa sig förrän runt halva sträckan..

Innan dess passerade man gågatan i centrala Trelleborg och fortsatte ut utanför för att närma sig stranden. Det var gott om mellansliten asfalt på cykelbanor och liknande vilket efter långt trälande på grusstig inte gjorde saken bättre. Ju närmre stranden, ju grövre blev grus och asfalt.

Jag minns inte exakt var men någonstans innan 12km märket (när jag kollar bambuser gps kordinater var det run 10km) hade jag tagit på mig aquasocksen. Dessa åkte av och på där det gick till att slutligen sitta på resten av vägen.

[bambuser id=1618075]
(ursäkta språket. Jag kände mig lite uppgiven när jag fick dra på mig skor :(  )


Det tuffade på. Nu såg jag bara ett par enstaka löpare långt framför mig och de försvann längre och längre bort.

Det fanns ett par väldigt strategiskt utplacerade vätskestationer. jag minns ett ställe som kom upp runt en krök då jag bara minuter innan förbannat mig över att jag inte tagit med en egen vattenflaska - så jäkla skönt.
Övrigt bränsle under loppet var två bananstumpar, flera glas vatten, ett glas saft och två mini kexchoklad. Jag vet inte speciellt LCHF men efter flera veckor av slarvande så.....

Efter markering 12 (tror jag det var) kom km markeringarna oftare, vilket var ganska skönt.

[caption id="attachment_1382" align="aligncenter" width="179" caption="Efterlängtad syn "]Efterlängtad syn [/caption]

Detta lopp är ju det längsta jag sprungit (om man bortser från tidsloppet i danmark men där gick jag procentuellt mycket mer) men konstigt nog det jag minns minst ifrån.

När det var ugefär 3km kvar sprang jag på de sista funktionärerna längs banan. De informerade om sista biten och sträckan.
Detta var den mest smärtsamma biten av hela loppet. När det var 2km kvar började hela systemet fallera. Höfterna började ömma, anklarna blev stela. Fotsulorna hade sedan längre tagit eld och det var allmänt överjävligt rent ut sagt.
Musiken dunkade i hörlurarna men hade långt ifrån den effekt som jag hoppats på.

Jag började skymta slutet. Det var inte vidare bra snitslat sista biten så jag sprang faktiskt fel de sista ~100 meterna. Upploppet var som en korridor med plastband så jag fick sist springa tillbaka något för att komma "in". Publiken hejade på, i all välmening var jag helt säker på men det är ändå något visst med att komma sist, så jag klämde fram ett leende och passerade mållinjen.

2:48:06 blev sluttiden. Om man ser det så, så klarade jag det lilla målet jag satt upp - under 3h men någon höjdartid är det ju inte direkt.
Efter att ha tagit emot tröja, banan (jäkla massa bananer idag..) mötte morsan upp, både hon och frugan hade missat mig då jag sprungit lite utanför markeringarna...

Jag tog även en giftblå sportdryck som man fick och slurpade i mig. Därefter började det sjunka in. Jag må ha varit sist men jag klarade mitt mål. Jag sprang för sjutton halva sträckan helt barfota och resterande i gummerade strandtofflor.

[bambuser id=1618331]


Det är först nu timmar senare som det börjar bli stelt och muskler och diverse börjar säga ifrån, rigor martin kallar jag det ;)

Dags att se vidare och planera inför andra halvmaran - Göteborgsvarvet. Det kommer bli tungt. Frågan är om jag ens försöker det barfota... O andra sidan verkar där inte vara kilometer av grovt grus/makadam.

Bilder på sulorna;

[caption id="attachment_1383" align="aligncenter" width="179" caption="Vänster tass"]Vänster tass[/caption]

[caption id="attachment_1384" align="aligncenter" width="179" caption="Höger tass "]Höger tass [/caption]

Tröjan man fick var ganska cool. Röd och med Sydkustloppets treudd.

[caption id="attachment_1385" align="aligncenter" width="179" caption="Sydkustloppet 2011"]Sydkustloppet 2011[/caption]

 

Godnatt!

14 kommentarer:

  1. Bra jobbat Martin! Jag tror Göteborgsvarvet kommer att kännas lättare.

    SvaraRadera
  2. Hard to the core

    SvaraRadera
  3. High five på den! :) Grattis! Jag sprang min första halvmara på en snarlik tid, 2:52 tim tror jag det var.

    Det är säkert snällare underlag på varvet, men det kommer vara löpare framför hela tiden som gör sikten sämre och det blir svårt att se vart man sätter fötterna.

    Har du ett par Bilika förresten? Jag funderar på att köpa ett par inför Göteborg då de har tunnare ovandel och lite smalare än Speed. Tror de kan vara skönare för mig att springa med. Tänkte om du hade ett par och kunde jämföra.. :)

    SvaraRadera
  4. A very, very good race, Martin! Congratulations! Thank you for the report and the photos.

    (That's a great race t-shirt, by the way.)

    SvaraRadera
  5. thanks Alan! that really means a lot to me coming from a fellow barefoot runner!

    SvaraRadera
  6. Tack Dessi!!
    inga bikila än. borde testa ett par för att kolla skillnaden :)
    Vad gäller varvet kommer det nog va lite fler löpare runt en som kan peppa. lite psykande att vara sist och känna att alla väntar på att få gå hem typ :/

    SvaraRadera
  7. tack!!! stort grattis till placeringen !! :)

    SvaraRadera
  8. Hej Calle!
    tackar ödmjukast! just nu känns varvet som en riktig utmaning men jag är redan taggad , trots en schleten kropp. ;)

    SvaraRadera
  9. Henrik Wetterholtz1 maj 2011 kl. 10:28

    Bra jobbat Martin, du inspirerar en!!
    Fördömd kommun man bor i som inte tar bort sitt väggrus....
    Njut av en väl förtjänad vila.

    SvaraRadera
  10. [...] Projekt Barfota drog hela sträckan utan skor. * gulp * [...]

    SvaraRadera
  11. Bra jobbat! Kommer själv ihåg min första halvmara det var riktigt tungt mot slutet. Kul rapportering av loppet med livevideo och bilder. Ser fram emot att följ din framfart på fler utmaningar framöver.

    SvaraRadera
  12. Tack Fredrik!
    Kommer göra detsamma :)

    SvaraRadera
  13. [...] åker upp dagen innan för att få en lugn morgon på plats. Tid att vakna, äta och förbereda mig.Sydkustloppet 2011 känns redan gammalt, endast två veckor sedan… Jag kommer alltid minnas det med stolthet, [...]

    SvaraRadera
  14. [...] och föranmälde mig till nästa års upplaga. Jag har börjat förtränga hur jobbigt det var sist , när jag sprang min första halvmara så det börjar bli  dags att börja fokusera och träna [...]

    SvaraRadera