söndag 3 april 2011

Lite distans

[caption id="attachment_1194" align="aligncenter" width="300" caption="So far, so good. Efter >6km"]So far, so good. Efter  >6km[/caption]

...Har det vart ont om den senaste tiden. Idag blev det dock lite längre  lufsande runt parken.
Idag testade Jeff Galloways metod om att lägga in planerade gång "pauser" under turen. Jag valde att va lite aggressiv och ta enligt 5:1 ratio (5minuter spring, 1minut promenad). Det var ju ett tag sedan jag sprang längre än 3 km (!?) nu , därav de frekventa gångpauserna.
Det är dessutom lätt att göra med Runkeeper med vilken man kan lägga upp intervallpass. I lurarna får man då både status om sträcka, hastighet samt när det är dags att byta intervalltempo.

Spontant kändes det som det funkade. Jag blir ibland lite stel och stum i fotlederna och promenadpauserna hjälpte till att hålla dom smidiga under dagens pass. Nackdelen med frekventa gångpauser är ju att hastigheten blir lidande.

Som vanligt får man roliga miner och reaktioner när man kommer tassande förbi folk. I slutet av min runda rundade jag Kronprinsen på Regementsgatan. I motsatt riktning kom en kvinnlig löpare fullt utrustad med ryggsäck och allt. När vi passerade varandra såg jag till min stora förvåning ett stort leende! Lite förvånad hann jag dra på smilbanden innan vi passerade varandra.
Vanligtvis brukar löpare som passerade antingen ignorera, se lite sura ut eller se lite snopna ut. Nu vet jag inte om det bara var ett vanligt leende men det kändes som ett genuint leende, lite som hon förstod, löpare emellan.... Eller så såg jag väl bara allmänt rolig ut där jag kom ;)

Ork-mässigt tror jag nog att jag skulle kunnat klämma in några km till idag. Vänstra fotknölen började lätt göra sig påmind så det fick räcka för idag. Hade planerat runt en timmes aktivitet så en tre kvart var godkänt.

Känns sjukt att man ska ge sig på 21km nu snart. Dagens runda blev i runda slängar en tredjedel av sträckan vilket ändå känns helt ok. På tävling brukar man ju alltid få lite extra energi när man springer med andra.
...Kom på att det dessutom var på fastande mage  :D

Summering
Sträcka: 6.57km
Tid: 45:35
Hastighet: 6:56min per km

Tur man sprang i förmiddags, nu börjar det snart regna!

Ha en trevlig söndag !

2 kommentarer:

  1. Du är grym som springer den distansen barfota! :) Och inspirerande läsning, tror jag kommer springa betydligt mer barfota i sommar.

    SvaraRadera
  2. Tack Dessi! Kul att man kan inspirera :)

    Heja, heja! Mer barfota åt folket!! :D

    SvaraRadera