söndag 10 april 2011

Vår och söndagsjogg

Precis tagit ett skönt bad och njuter i soffan med resten av familjen.
Idag avverkades knappt halvmilen i hyggligt lugnt tempo. Jag kör fortfarande med run-walk-run metoden och idag med ration 4:1 - lite fegare än sist mest för att testa. Det blev helt ok tid ändå med tanke på ökad gång-tid.
4:89km på 32:26min vilket ger 6:38 minuter per kilometer. Metoden funkar utmärkt och några tjocka/stela anklar är det inte tal om. Tror bestämt att detta får vara strategin inför Sydkustloppet.

Vädret var helt underbart idag och väl ute tänkte jag att det lika gärna hade gått bra med shorts och linne istället för trekvarts-tights och långärmad funktionströja.

Under en av promenad-pauserna fick jag frågan om det gjorde ont. Det var en kvinna med barnvagn som korsade trottoaren. Jag förklarade lite snabbt att mina fötter numer är härdade osv. Hon fråga om jag hade "sådana där barfota.."  "skor?" fyllde jag i. Jo det var Fivefingers hon menade. Jag berättade att jag hade ett par olika och om fördelarna med dom. Sen var det dags för spring-intervallen och vilominuten var över sedan fleeera sekunder sen, så jag tipsade om min blogg och gav mig av.

Blev ytterligare en bambuservideo efter dagens tur;
http://static.bambuser.com/r/player.swf?vid=1568729

...åååh, vad jag ogillar Wordpress.com's stelhet!

Vilket osökt får mig att tänka på en liten överraskning som väntar alla er läsare inom en inte allt för avlägsen framtid ;)

3 kommentarer:

  1. Härligt! :) Läste lite i barefootbook igår och enligt den är det hjärnan och inte fötterna som härdas/vänjer sig. Intressant!

    SvaraRadera
  2. Indeed! Fötterna får en initial "härdning" men vi snackar inga stålsulor.
    Hjärnan "härdas" av att lära sig tolka all ny input :)

    Det viktiga är att slappna av och röra sig smidigt!

    SvaraRadera
  3. [...] in på kartan och ange tiden får man ju det man behöver (ja, inte km splitar då) men som jag nämnt tidigare har jag börjat tränat enligt spring-gå-spring metoden. Detta har underlättats av  runkeepers [...]

    SvaraRadera