fredag 7 maj 2010

Det går framåt!

Två barfotarundor denna veckan. Inga extrema pass, runt 2-2,5km per runda.

Det känns som jag börjar komma in i lunken utan skor nu.

Båda rundorna gick helt ok. Sulorna vs. flåset är ganska jämna dvs. fotsulorna blir lite ömma men även kondisen säger till när det är dags att varva ner.
Lite intressant är att fötterna verkar ha blivit lite mer köldtåliga också :)

Gårdagens tur blev bl.a. genom parken. Jag sneddade över en gräsplätt för att slippa den ruffaste asfalten på gångstigen. Trodde faktiskt att det skulle va mer "stickigt" att springa bland kvistar och rötter men det var inte så farligt.
När jag väl kom ut på den lite finare cykelbanan på andra sidan märkte jag att något fastnat under foten. Efter att ha knatat på en 10-20m och det fortfarande inte lossnat fick jag som hastigast stanna till och dra handen under foten. Jag märkte snabbt att jag inte fått bort vad det än var där satt. Fick stanna en andra gång och denna gången kolla under foten. Det visade sig att jag trampat i någon form av kåd-drypande frögrejjer när jag sprungit över gräset. Jag pillade bort de värsta bitarna men själva kådan satt kvar till dess att jag kom hem.

Hur känns det då så här långt?
Fötterna känns helt ok. Det är dock lite ömt under trampdynorna efter ett pass och ibland även dagen efter. Inte så värst många blåsor heller. Eller rättare sagt dom få som dyker upp gör inte speciellt ont. Huden har tjocknat en aning.

Jag ser till att försöka ta två dagar vila nu i början så man inte åker på en blåsning. Jag har även märkt att det kan ta lite mer än en dag innan man känner av träningen.

Jag försöker gå lite lugnare också (sätta ner foten så att man inte primärt landar på hälen). Både Fivefingersen och simskorna funkar nu ganska bra även vid promenader. Har inte provat att gå så långt då jag inte vill riskera något som hindrar löpträningen.
Det är dock fortfarande lättare att springa än att gå i de minimalistiska skorna.
Sedan ett tag tillbaka har jag uteslutande använt antingen fivefingersen eller simskorna. Undantaget har varit någon enstaka dag då jag skämt bort fötterna med conversen ;) (efter att ha känt av en svag känsla i hälen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar